Strøm under Træterrasse

I forbindelse med etablering af træterasse som er hævet 20cm over terræn ønsker jeg at forberede noget strøm til den ene ende.. min plan er at trække et armeret installationskabel under brædderne langs med strøer med clips og afslutte det i en membrandåse. membrandåsen er IP55 så er der nogle issues ved dette?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke andet end du skal tænke på at du skal kunne komme til dåsen.
Hvis du sætter dåsen under brædderne kan det blive nødvendigt at fjerne brædderne for at få adgang til dåsen. Og adgangen vil du på et eller andet tidspunkt få brug for, enten ved at du skal udvidde eller fejlfinde.
Lang de fleste fejl sker i samlinger... 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
tak for svaret.. ja jeg påtænker enten bare at skrue brættet af til den tid for at komme til dåsen, eller at dele brættet op så det kun er et mindre bræt der skal skrues op... det er interessant du skriver at det er i samlinger de fleste fejl sker.. jeg bruger altid de der wago muffer netop for at begrænse potentielle fejl fra min side. det er også derfor jeg nævner at jeg vil afslutte kablet i en membrandåse - det er netop i denne dåse at jeg er bekymret for om der kan opstå kondens eller lign. som vil være det svage punkt.. umiddelbart monteres dåsen direkte nedenunder et terasse bræt således det har "tag" over hovedet i regnvejr. men det lader til min plan er ok.
Jeg ville købe en marine dåse med forkrueninger i… 
Nu er det sådan at den ip klasse er lavet i den bedste af alle verdner.
Membranen er kun tæt hvis den bliver "prikket" på den helt rigtige måde, så den slutter tæt omkring kablet, og her det vigtigt at kablet er aflastet inde i dåsen, så det på ingen måde kan bevæges, da der ellers ikke skal meget til at den bliver utæt.
Ved en forskruning er du sikker på både tæthed og aflastning på en gang...

Men hvorfor vil du afslutte i dåse?
Det rigtige er at planlægge, så der ikke skal bruges dåser, men sløjfes i lamper eller afbrydere.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
ok tak for uddybning... afslutning i dåse - jeg tænkte blot at lave samlinger til 2 lamper heri da det virkede som en mere beskyttet løsning i en dåse med et bræt ovenover fremfor i end lampe. :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis