Smart belysning fra eltavlen

Hej LDS'ere,

Jeg søger at tappe lidt af jeres viden og erfaringer angående etableing af smart belysning ved total renovering. Jeg er midt i et totalrenoveringsprojekt af min 70er hus og det inkludere elnettet.

Med smart belysningen ønsker jeg;
*Styring fra eltavlen (undgå parallelt lavspændingsnet). min plan er at alle tændledningere (230v fra fjederkontakter) og lampeledninger (forsyning af lampen) mødes ude i eltavlen således at jeg kan servicere systemet derfra.
*Mulighed for at programmere hvad f.eks. to hurtige tryk efter hinanden skal gøre (f.eks slukke alt).
*Mulighed for at programmere lysniveauet  INDEN lyset tænder (eller alternativt så hurtigt efter at der er trykket at det ikke kan ses). F.eks. således at når lyset tændes om natten er det lavere end om dagen.

I min søgning indtilvidere har jeg fundet smart dimmers der kan tage230V fjederkontakt input direkte, menuden at jeg kan fundet nogle der understøtter muligheden for atstyre hvad flere tryk skal gøre (aflæsning fra f.eks. home assistant). Ej eller har jeg haft held med at finde nogle der kan sætte lysstyrken inden.
Derfor har jeg kigget i retning af at installere relæer på tændledningerne (230v til e.g. 10v) som aflæses af en eller anden kontroller (PLC eller microprocessor) for så at bruge den til at styre smarte/dummeLED dimmers, men jeg har ikke regnet ud hvilke der faktisk kan og om de kan sætte et niveau uden at tænde (altså sætte lysniveauset inden lyset skal tændes). Samtidigbliver det lidt besværligt.

Nogle tanker og erfaringer om hvordan det her kan lykkedes?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror du skal overveje en helt anden vinkel: I stedet for at placere logikken i tavlen, så er trenden nu at placere logikken i udtaget eller direkte i f.eks. lyskilden og så styre det trådløst (via Zigbee eller Z-Wave). Du nævner Home Assistant, som netop er god til dét. LK har lanceret deres "Wiser" produktserie, som bygger på samme princip med Zigbee-baserede enheder i udtagene og én central styreenhed/server/computer. Ikea og Phillips Hue bruger samme teknologi.

Det letter el-installationsarbejdet, da du (i princippet) bare skal sørge for fast strøm til alle udtag og kan overlade styringen til en central computer. Så i den perfekte verden dropper man alle alm. afbrydere, fører fast spænding til alle udtag og sætter trådløse afbrydere/fjernbetjeninger op.
MEN! Verden er ikke perfekt (endnu) og de trådløse løsninger er stadig lidt ustabile. Derfor er det stadig nødvendigt at kunne tænde og slukke på gammeldags manér - jeg taler af erfaring   Jeg ville dog uden tvivl ikke bygge så avanceret (gammeldags) et elnet op, som du lægger op til.

Mvh. AllanE
Kig https://shelly.cloud/ Deres relæer/dimmere kan tage indput på 230V, og kan programmeres som du ønsker med dobbelttryk osv. Og de kan styres fra Home Assistant. De har nogle få produkter til din-skinne montering i tavle, men mange flere på vej. Men ellers kan enhederne placeres lokalt f.eks. i loftdåser.

Hvis du vælger Allans løsning, så skal du være opmærksom på at alle enheder har standby-strøm, hvilket kan blive betydeligt, hvis du har mange enheder.
Tusind tak for jeres input Allan og Jens.
@AllanE det var også der jeg startede renoveringen for at holde det så simpelt som muligt. Det gik dog op for mig at det virker fjollet at bruge en løsning der er designet til "retrofit" i eksisterende elinstallationer uden at skulle foretage ændringer, når jeg præcis skulle til at lave ændringer alligevel. Plus, så er det alt andet lige meget nemmere at servicere komponenterne fra eltablen i stedet for at skulle pille hele lampeudtaget ud for at komme til loftdåsen. Derfor ville jeg gerne have en løsning der tager udgangspunkt i eltavlen, for jeg går ud fra at man stadig ville gøre det i et nyt hus??
Problemet med Idea Trådfri og Phillips Hue er at de ender med at fungere som et parallelt system med den eksisterende installation og ikke integreres med LK Fuga systemerne (hvis man ikke er villig til at installere batteritryk og det er jeg ikke). Samtidig skalere det dårligt når man f.eks. skal installere en hulens masse spots.

@jenshøj tak for linket. Deres produkter ser virkelig spændende ud. Har du erfaring med Shelly produkterne? Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue hvordan man styre input responsen ved 1-tryk, 2-tryk mm direkte ved en dimmer, skal jeg så ikke have et relæ foran?
Har set en lignende løsning, som det du vil have. Han har en ret kraftig computer til at styre alt lyset. Og så kan det styres både fra kontakter som du nævner, og fra tlf/iPad. Plus man kan programmere det præcist som man ønsker. Han bruger DMX styret lys. Og styrer alt via DMX, selv gardiner osv.
Hej

Bruge en løsning fra Lauritz Knudsen hvor der sider et trådløst relæ oppe i lampeudtaget og hvor vi så har 2 kontakter placeret to forskellige steder i huset der kan tænde og slukket lampen via relæet, det var faktisk super nemt at programmere.
kontakterne fylder nærmest ingenting og kan placeres hvor du har lyst, så længe de kan række.

Det er som AllanE beskriver og tror også det vil være fremtiden.

Eneste minus er at  Lauritz Knudsen er lidt  dyrt, men det virker og nemt at finde ud af.

belyst_forvirring skrev den 24-09-2021 06:09:34
@jenshøj tak for linket. Deres produkter ser virkelig spændende ud. Har du erfaring med Shelly produkterne? Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue hvordan man styre input responsen ved 1-tryk, 2-tryk mm direkte ved en dimmer, skal jeg så ikke have et relæ foran?
Jeg har 4-5 af deres ting installeret. Bruger dem mest med Home Assistant, så er faktisk ikke gået så meget op i, hvordan de kan konfigureres.
Jeg kan se, at jeg huskede forkert. Deres dimmer kan ikke styres med flere tryk. Det i3-enheden der kan det.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis