Devireg 230 termostat til elektrisk gulvarme

Hej med jer

Jeg har for nyligt overtaget en lejlighed, hvor gulvvarmen på badeværelset ikke virker.

Der sidder en devireg 230 termostat, som der ikke er lys i. Der er spænding på ledningssættet til termostaten. Før jeg farer ud og køber en ny termostat til 549 kr., så ville jeg lige høre, om der er nogle kloge hoveder, som har et billgere forslag?

På forhånd tak.
 
Hilsen
Kasper 
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal være sikker på at det er termostaten, der er defekt, så få lige målt om gulvvarmen er OK.

fase
KasperHansen1 skrev den 23-09-2021 06:40:43

Der er ikke noget lys i selve termostaten, så den eller selve relæet i den, må vel være defekt eller? 

 Det er absolut en mulighed.


fase
hvis du kan finde ud af det, så kan du pille termostaten af og på med en samlemuffe på ledningerne så måtten får direkte strøm.. bliver gulvet varmt - så er det nok termostaten den er gal med...
Ja hvis der ellers er strøm i kablerne så skal måtten blive varm.. giv det evt lidt mere tid.. men tjek lige der er power på kablet. Når både termostat ikke lyser og måtten ikke umiddelbart varmer ville det lige være værd at tjekke om strømmen er tilstede 
Jeg satte lige min skruetrækker med spændingstester på og den lyser op. Det betyder vel at der er power på kablet, ikke? 
Den der skrutrækken med lys i, kan du bruge som skruetrækker og ikke til måling af spænding. Brug et måleinstrument så du kan måle spænding mellem fase og nul.


fase
Altså umiddelbart er der jo strøm på fasen og derfor giver den udslag.. men hvis den blå ledning(nullen) evt. er faldet ud et sted, så kan det være derfor.. du skal derfor evt. købe dig et billigt målting i jem og fix som du sætter på på. Rød på din fase(den med strøm) og sort på den blå. Så kan du se om der er 230v på👍 Det er sidste tjek inden at måle modstand på måtte som kræver et multimeter

https://www.jemogfix.dk/stroemtester-6-380v/3123/9026281/?gclid=EAIaIQobChMIyZGzrvOX8wIVGEWRBR10xgxREAQYByABEgLJO_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Jeg har lige forsøgt at måle spændingen med et multimeter, og umiddelbart lader det ikke til, at der er nogen spænding. Så jeg må nok indstille mig på, at det bliver nødvendigt at bestille en elektriker, som kan finde ud af hvor der er en fejl på ledningsnettet.
Mange tak for hjælpen, så sparede jeg da i første omgang udgifterne til et nyt termostat. 
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis