Devireg 230 termostat til elektrisk gulvarme

Hej med jer

Jeg har for nyligt overtaget en lejlighed, hvor gulvvarmen på badeværelset ikke virker.

Der sidder en devireg 230 termostat, som der ikke er lys i. Der er spænding på ledningssættet til termostaten. Før jeg farer ud og køber en ny termostat til 549 kr., så ville jeg lige høre, om der er nogle kloge hoveder, som har et billgere forslag?

På forhånd tak.
 
Hilsen
Kasper 
Hej med jer Jeg har for nyligt overtaget en... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og du har tjekket at multimetret virker? Du kan evt. prøve det af i en forlængerledning.
En anden mulighed er en defekt sikring.

Søren O
Ja jeg tjekket det i en stikkontakt og det virker fint.
Jeg kan se, at der oven på loftet til badeværelset er trukket en række ledninger til b.la. ventilation og lys, hvorfra der går en ledning ind i væggen lige over selve termostaten. Så jeg formoder at det en på selve det stykke, at der er en fejl, da det næsten må være den ledning som fører ned til udtaget til termostaten.  
Prøv evt. at lave en midlertidig forsyning til dit gulvvarme, brug f.eks. en forlængerledning.

Søren O
Søren O skrev den 25-09-2021 12:48:37

Prøv evt. at lave en midlertidig forsyning til dit gulvvarme, brug f.eks. en forlængerledning.

 Og det gør du ved at afmontere tilgangen til termostaten, sæt lige et par muffer på. Sæt et stik på et stykke ledning og monter de frie ender i de nu ledige muffer i termostaten. Sæt stikket i en forlængerledning og se, om termostaten nu virker. Det skal på ingen måde blive til en fast måde at forsyne din gulvvarme på. Det er et såkaldt cowboytrick.


fase
Så har jeg fået forbundet en forlængerledning til termostaten og det har vagt liv i både termostaten, som nu lyser, og i gulvarmen, som nu varmer.

Jeg har forgæves forsøgt at finde ud af, hvor ledningen til udtaget fører hen. Der sidder en kontakt en meter over udtaget, men det ikke her udtaget fører hen. 
Annonce
Det er nok her en elektriker lynhurtigt vil kunne løbe lidt tilbage i installationen og finde det sted hvor en ledning er faldet ud eller lign... - jeg ville åbne nærliggende kontakter/udtag og se efter om der var fx en nul ledning der var faldet ud. og kunne jeg ikke umiddelbart finde fejlen så må den lokale trigger ud og finde den.. 
Super. Jeg bruger lige en times tid mere på at lede efter den, og lykkes det ikke, så må jeg ringe efter en elektriker.
Men lækkert at både termostat og varmemåtte fungere. 
Jeg har forgæves forsøgt at finde ud af, hvor ledningen til udtaget fører hen. Der sidder en kontakt en meter over udtaget, men det ikke her udtaget fører hen.

Hvad bruges kontakten så til, når du er sikker på, at den ikke bruges til gulvvarmen. Bare lige for at være sikker på, at det ikke er til gulvvarmen.

fase
Den bliver brugt til lyset i gangen og badeværeslet. Kunne se på ledningen, at det ikke var den samme, som den der er i udtaget til gulvarmen.
Men det lykkedes at finde der hvor ledningen var faldet ud, så nu spiller det hele.
 
Mange tak for jeres tid og hjælp! 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis