Overligger under eksisterende murstensbue

Jeg er ved at renovere et rum til hestestald og vil i den forbindelse erstatte den eksisterende dobbeltport med en stalddør.Over den eksisterende port er der en murstensbue.Det er min plan a mure det hul der bliver tilbage op med mursten på ydersiden og lecablokke på indersiden.
Jeg vil helst beholde murstensbuen, for den bærer jo allerede den overliggende mur og spær så jeg tænker at jeg kan spare noget tid ved at lade den blive.
Men jeg er så i tvivl om hvad jeg gør over den nye dør. Den skal være helt til den ene side i det gamle hul. Jeg havde egentligt tænkt mig at støbe en ny buet overligger til at lægge over døren, men jeg har jo ikke noget at lægge den på (se billede).
Det virker ikke som en god idé at begynde at tage sten ud under den gamle bue :D

Idéer efterlyses :-)

29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den gode gamle bue kan bære vægt oppefra da murstenene ligger i en kileform , hvis du fjerner bare en sten så risikerer du at hele buen falder ned....................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg kan se at buen er revnet, så den tåler ikke meget ballade. Jeg kan også se at bjælker inde i stalden ligger i en anden retning så de hviler ikke på muren overbuen. Billedet viser ikke hvor høj muren ellers er.
Da du vil have en almindelig dør i skal du vel have muret op helt nede fra i den ene side så hullet lukkes. Der mures så helt op imod buen i hele murens bredde. Husk at afsætte hul til de 2 overliggere ( ude og inde) du vil have lagt ind.
Et par dage efter når den nye mur har sat sig så har du understøttet det halve af buen og dit problem er blevet markant mindre.
Du kan nu hugge ud til den nye overligger ved ydermuren f.eks. Der mures op imod buen, og derefter kan du tage indermuren dagen efter. Skal man lav en forsigtig udhugning så er en stor Vinkelsliver med diamant kline meget effektiv.
Du skærer parallelle riller  vandret med ca.  cm afstand. Så kan man knække dem af med en fladmejsel og hugge resten ud med fladmejsel.
Man kan også fjerne fuger netop hvor stenen skal hugges væk både øverst og nederst. Du kan være heldig at det netop er hen til en studsfuge, så falder tene ud af sig selv. Ellers må mejsel have 1 stort slag lige ind på stenen hvor den skal flække. Hvis fuger er væk så flækker den nemt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for dit svar elmand.
Tak for idéen med vinkelsliber - jeg har kun 110mm diamantklinge, men jeg må kunne låne mig til en større.

Jeg tilføjer lige et par billeder mere, så man bedre kan se helheden og detaljerne. Det er korrekt at bjælkerne ikke hviler på muren, men det gør spærrene til gengæld, så det er ikke fordi der ikke er vægt på buen.
Det er korrekt at der skal mures op i venstre del af porthullet og der laver jeg hul til overliggere. Det er umiddelbart i højre side at revnerne er mest faretruende, så det bliver under alle omstændigheder rart at få understøttet :-)

Jeg har prøvet at tegne ind på et nærbillede som jeg forstår dit forslag:

Det grønne er den nye karms højde og bue (ca) - se også første billede i tråden.

Det røde område er det der skal fjernes for at få en overligger ind og hvile.

Det blå område er der hvor jeg er bekymret for at få et knæk der i værste fald kan få buen til at styrte.

Her er et billede hvor man kan se spær der hviler på muren.

Jeg fik selv en alternativ idé i morges - den nye overligger skal jo egentligt ikke bære noget af betydning ud over sin egen vægt og et skifte eller to.
Så kunne man ikke støbe en let overligger in situ - f.eks. noget lecabeton i hele murens tykkelse?
Den skal jo stadig "hænge fast" i venstre side, men jeg overvejede at bore ud id stenene til venste og montere et stykke buet kamstål i buens længde, som så gik ned i hullerne.
Noget i den stil her, det røde område er den nye overliggere, den grønne streg er kamstål (gange 2 eller tre i murens tykkelse).
Annonce
Hvorfor ikke den logiske løsning , den nye dør i midten , og 2 nye mure på begge sider , så er der noget at lægge det nye rulleskift på og bygge videre op .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 23-09-2021 09:52:35

Hvorfor ikke den logiske løsning , den nye dør i midten , og 2 nye mure på begge sider , så er der noget at lægge det nye rulleskift på og bygge videre op .

 Jeg har overvejet det, men jeg kan højest rykke den en, måske to, stens bredde til højre, ellers rammer den på den sten som man kan se på overbliksbilledet ovenfor.

Men den passer bedre ind i rummet hvis den er helt til venstre og jeg må da indrømme at det vil være dejligt at slippe for at mure i forbandt med muren til venstre :-)

Jeg vil lægge et stykke jerndib op under buen og dernæst presse det op mod den sætte et skrueben,  evt en 4x4 op på begge  sider af murhullet inde og ude så har man under støtning dernæst banker 1 halv sten mindst ud i siderne af eksisterende dørhul og murer overligger fast dernæst murer man op mod buen så den bliver lukket når det er tørt dagen efter , mindst trækker man jerndibben ud og lukker hullet skal det stå i facadelook må man beregne det under opmuring

 

Hvis det er en bue som du vil lav er princippet  det samme bare et  anderledes 

 

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også