Overligger under eksisterende murstensbue

Jeg er ved at renovere et rum til hestestald og vil i den forbindelse erstatte den eksisterende dobbeltport med en stalddør.Over den eksisterende port er der en murstensbue.Det er min plan a mure det hul der bliver tilbage op med mursten på ydersiden og lecablokke på indersiden.
Jeg vil helst beholde murstensbuen, for den bærer jo allerede den overliggende mur og spær så jeg tænker at jeg kan spare noget tid ved at lade den blive.
Men jeg er så i tvivl om hvad jeg gør over den nye dør. Den skal være helt til den ene side i det gamle hul. Jeg havde egentligt tænkt mig at støbe en ny buet overligger til at lægge over døren, men jeg har jo ikke noget at lægge den på (se billede).
Det virker ikke som en god idé at begynde at tage sten ud under den gamle bue :D

Idéer efterlyses :-)

Jeg er ved at renovere et rum til hestestald og... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lad nu endelig den flotte rulleskiftbue ligge , du risikerer sætningsskader eller det der er værrer hvis du piller ved den .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Karl Smart: Prøv at kigge på billeder, der er sætningsskader. Så det kræver en reparation.
Trådstarter. Nej det er bedst at mure en lille bue over den nye dør. Flere forskellige materialer (leca - beton - og mursten ) arbejder forskellig så det fremmer ikke holdbarheden. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så er bygningen jo mere ustabil , end jeg har regnet med , igen til trådstarter , tænk dig godt om , det er et gammelt bygningsværk , med en måske  noget vitret mørtel . 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
ev elmand skrev den 24-09-2021 21:22:10

Karl Smart: Prøv at kigge på billeder, der er sætningsskader. Så det kræver en reparation.
Faktisk, jo mere jeg kigger på den store sætningsskade, jo mere er jeg i tvivl om hvor meget buen egentligt bærer:

Trådstarter. Nej det er bedst at mure en lille bue over den nye dør. Flere forskellige materialer (leca - beton - og mursten ) arbejder forskellig så det fremmer ikke holdbarheden.
Ja ok, det havde jeg ikke taget med i betragtningen - en overligger er jo ofte af beton, men jeg kan godt se hvordan en murstensbue ville arbejde bedre med resten af muren.

 

karl smart skrev den 24-09-2021 21:44:46

Så er bygningen jo mere ustabil , end jeg har regnet med , igen til trådstarter , tænk dig godt om , det er et gammelt bygningsværk , med en måske  noget vitret mørtel . 

 Jeg tænker ikke at bygningen som sådan er ustabil, men det er lige med at være 100% sikker på hvad der bærer hvad :-)

Forvitret mørtel - fordelt over fire længer er jeg stødt på alt fra mørtel der stort set kunne tages ud med fingrene, til noget der var markant hårdere end murstenene :D

Så ja, jeg skal nok tænke mig om - den her tråd har allerede givet meget stof til eftertanke!
Annonce
En overligger er sjældent af beton. Kun ved brede porte f.eks. over en garage, hvis det skal være lige. Og så er det støbt på stedet med jernarmering i. Men det er slet ikke det der er tale om her.
Det nytter vist ikke at gætte på hvad du vil og hvornår. Når du kommer til en beslutning så kom igen og du skal nok få en mere detaljeret hjælp. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 24-09-2021 22:46:10

En overligger er sjældent af beton. Kun ved brede porte f.eks. over en garage, hvis det skal være lige. Og så er det støbt på stedet med jernarmering i. Men det er slet ikke det der er tale om her.
Det kommer som en overraskelse for mig.

Jeg bor i et hus hvor alle vinduer og døre i stuehuset har (lige) overligger af beton, jeg antager med jernarmering. Om de er støbt på stedet eller lagt op færdige ved jeg naturligvis ikke.

I forbindelse med min research stødte jeg blandt andet på den her tråd, her i forrum'et fra 2017: Støbe buet overligger

Jeg er klar over at det ikke er helt trivielt at beregne belastninger i sådan en, men den skal jo netop ikke bære noget særligt - forudsat at jeg bibeholder den eksisterende bue som en del af den nye konstruktion.

Det nytter vist ikke at gætte på hvad du vil og hvornår. Når du kommer til en beslutning så kom igen og du skal nok få en mere detaljeret hjælp. 

 Beklager hvis jeg ikke har været klar i spyttet.

Jeg vil:
  • Så vidt muligt bibeholde den eksisterende konstruktion (mindre risiko + mindre arbejde)
  • Lave et nyt dørhul i venstre side af det eksisterende porthul
  • Overdelen af det nye dørhul skal være buet, for det er den nye stålkarm - altså en buet overligger af et eller andet materiale
I den forbindelse havde jeg et spørgsmål omkring understøtning af den nye overligger/bue.

Jeg sætter pris på de forslag - æstetiske og praktiske - som er kommet som ligger udenfor det oprindelige spørgsmål, men mit mål er ( i hvert tilfælde i mig hovede :D ) klart.

Ville det være pænere at fjerne den gamle bue og mure en ny, over den nye dør - ja. Men æstetik er ikke alt - tid og penge spiller også ind :D

Mvh Thomas
Hej Thomas.
En alternative løsning kunne være at lave et træskellet og montere en form for beklædning, kunne være i stil med den gamle port, og så montere døren i den. Ellers kunne du lave et par nye porte, hvori døren er monteret. Det giver noget mere frihed, og nok i sidste ende nemmere
forsat god dag :)
I den meget gamle vil tråd starter støbe en beton klods på gulvet og løfte det på plads. 280 Kg. Til sidst i tråden rådes han alligevel til at genetablere den gamle bue. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også