Overligger under eksisterende murstensbue

Jeg er ved at renovere et rum til hestestald og vil i den forbindelse erstatte den eksisterende dobbeltport med en stalddør.Over den eksisterende port er der en murstensbue.Det er min plan a mure det hul der bliver tilbage op med mursten på ydersiden og lecablokke på indersiden.
Jeg vil helst beholde murstensbuen, for den bærer jo allerede den overliggende mur og spær så jeg tænker at jeg kan spare noget tid ved at lade den blive.
Men jeg er så i tvivl om hvad jeg gør over den nye dør. Den skal være helt til den ene side i det gamle hul. Jeg havde egentligt tænkt mig at støbe en ny buet overligger til at lægge over døren, men jeg har jo ikke noget at lægge den på (se billede).
Det virker ikke som en god idé at begynde at tage sten ud under den gamle bue :D

Idéer efterlyses :-)

Jeg er ved at renovere et rum til hestestald og... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan  komme jerndrager op over buen for at holde mure over den understøtning med skrueben så er der ingen tryk på buen så bør man med forsigtighed lave vederlag til den nye bue beklager formuleringen i den første besked gik lidt stærkt

 

Understøt hvad der hviler på eksisterende bue. Pil den ned. Mur det nye op.
Så slipper du af med de 3 revner og ikke mindst buen, som vil se underlig ud i murværket med en bue neden under.
Og så stort arbejde er det nu engang heller ikke at mure de 2 kvm op igen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det ville da være lav målet af dårlig smag ,  at fjerne dette smukke murer arbejde , et utroligt flot rulleskifte lagt i kileform , forøvrigt så ville det nok nærmest være umuligt uden at skade resten af bygningen ..................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Den nye bue laves, som jeg har forstået det, også som en murstensbue, så det arkitektoniske indtryk vil være uændret ved at pille den gamle ned. Tilgengæld kan sætningerne repareres. En opmuret bue under en anden bue, vil efter min mening være endnu dårligere smag. Men sådan er vi jo så forskellige  
At bygningen skulle tage skade, af at fjerne en del, som bliver erstattet med en anden stærkere, er jeg helt uforstående overfor.

Tak for de gode input.

> En opmuret bue under en anden bue, vil efter min mening være endnu dårligere smag 
Det er ikke min plan at lave en nye murstensbue, jeg er enig i at det ville se fjollet ud med to forskudte murstensbuer i forskellige størrelser :-)
Men den nye overligger er nødt til at være buet, i hvert tilfælde på undersiden, for det er døren og karmen - se i øvrigt tidligere billeder af karmen (den er af stål og ret smal så ikke let at se på billederne, men den er buet i toppen).

Der ligger en del vægt på den eksisterende murstensbue, som man kan se her (et ud af 3 spær der ligger over buen):

Her er det set "indefra":

Det er ikke oplagt for mig hvordan det skal understøttes korrrekt mens jeg fjerner muren over (hvis det var det jeg valgte).

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
jacovit skrev den 24-09-2021 10:27:53

Jeg vil lægge et stykke jerndib op under buen og dernæst presse det op mod den sætte et skrueben,  evt en 4x4 op på begge  sider af murhullet inde og ude så har man under støtning dernæst banker 1 halv sten mindst ud i siderne af eksisterende dørhul og murer overligger fast dernæst murer man op mod buen så den bliver lukket når det er tørt dagen efter , mindst trækker man jerndibben ud og lukker hullet skal det stå i facadelook må man beregne det under opmuring

 Undskyld hvis jeg spørger dumt, men hvad er en jerndib?

Har du mulighed for at understøttede tre spær med 4x4 bjælker under op så bør du overveje det ,men hvis du understøtter alt murværk over buen burde den også kunne fjernes , mange understøtnings problemer men det er nok pænest at fjerne den gamle bue stort arb. men så er det udført korrekt evt . Lave en bue som går op mod den anden som det så kan blive, kan også blive ok , jeg ved det ikke men du burde kunne lave et vederlag som beskrevet tidligere hvis det kun er buen som skal holde sig selv bør det være muligt ,evt en kile op i sætterevnen som modtryk


 

En jerndip er et slangudtryk for en jernbjælke i I eller H facon.
Du kan ikke købe en færdig overligger der buer på undersiden. Det skal laves på stedet.
Selve loftet ( med lidt halm på ) hviler på bjælker som ligger på den anden led, da der ses bjælker og en jernbjælke. Så det hviler kun ganske lidt på muren.
Vil du pille buen ned og mure det op igen på ny med den nye bue, så er det nok at understøtte op under spærene udvendig. Det er på 1 eller 2 spær der skal presses lidt op. Der er en gennemgående rem som næsten kan holde det på plads men for en sikkerheds skyld lidt støtte.
Men jeg gentager : Mure den del op som mangler - sæt skabelon til en ny mindre bue og mure den op.
Når det er pudset og malet så kan du ikke se den gamle bue efterfølgende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jacovit skrev den 24-09-2021 18:38:57

Har du mulighed for at understøttede tre spær med 4x4 bjælker under op så bør du overveje det ,men hvis du understøtter alt murværk over buen burde den også kunne fjernes
Hvordan ville man understøtte murværket over buen - spærne kan jeg forstå, men hvordan ville jeg understøtte murværket?

 , mange understøtnings problemer men det er nok pænest at fjerne den gamle bue stort arb. men så er det udført korrekt evt . Lave en bue som går op mod den anden som det så kan blive, kan også blive ok , jeg ved det ikke men du burde kunne lave et vederlag som beskrevet tidligere hvis det kun er buen som skal holde sig selv bør det være muligt ,evt en kile op i sætterevnen som modtryk
God idé med en kile, den idé skriver jeg bag øret.

 

ev elmand skrev den 24-09-2021 19:46:24

En jerndip er et slangudtryk for en jernbjælke i I eller H facon.
Tak, så lærte jeg noget nyt, jeg plejer bare at kalde det en I-bjælke.

Du kan ikke købe en færdig overligger der buer på undersiden. Det skal laves på stedet.
Jeps, og her er det jeg tænker at den kunne støbes i et let materiale som leca, hvis den ikke rigtigt skal bære noget - fordelen skulle være at den krævede mindre understøtning i den problematiske side (venstre).

Selve loftet ( med lidt halm på ) hviler på bjælker som ligger på den anden led, da der ses bjælker og en jernbjælke. Så det hviler kun ganske lidt på muren.
Ja, det billede var også mest for at vise den rem spærene ligger på. Det var også mit indtryk at den faktisk bærer spærene mere end buen gør, godt at få det bekræftet.

Vil du pille buen ned og mure det op igen på ny med den nye bue, så er det nok at understøtte op under spærene udvendig. Det er på 1 eller 2 spær der skal presses lidt op. Der er en gennemgående rem som næsten kan holde det på plads men for en sikkerheds skyld lidt støtte.
Super.

Men jeg gentager : Mure den del op som mangler - sæt skabelon til en ny mindre bue og mure den op.
Hørt.
Når det nu ikke rigtigt bliver set, er det så ikke nemmere at støbe end at mure den op?

Når det er pudset og malet så kan du ikke se den gamle bue efterfølgende. 
Den er vandskuret (men med en del lag maling, så strukturen er ikke så tydelig).
Jeg har overvejet at pudse den, bl.a. for at skjule buen (den gamle).

Beslutninger, beslutninger...

 

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også