Indvendig dør binder

Hej med jer
Jeg har overtaget et hus, hvor mange af se indvendige døre binder. Generelt ser det ud til at de gaber i toppen i hængselssiden. Der er snap-in hængsler, så jeg ved jeg kan justere døren op og ned, men synes ikke jeg har haft held til at justere at døren hælder
Gør jeg det forkert, eller skal jeg måske have fat i en hængselsbukker for at rette det?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har dårlige erfaringer med hængselbukker. Træet kan ikke holde. Skru hængslet ud/af og buk det i skruestikken.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Prøv at lægge et stykke pap eller lgn. bag ved det nederste hængsel.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har prøvet med et stykke pap, men det virker ikke. Døren sidder mere lige, men så støder den blot på både i top og bund
Jeg vil gå videre med en hængselsbukker - har forsøgt at stramme karmskruerne.
Forsøgte også at skifte top-beslaget med et nyt, men heller ikke det hjalp. 

Det er begænset hvad der kan gøres med papstykker og bukkede hængsler. Hvis dørkarmen har forskubbet sig er dørhullet ikke mere rektangulært men trapezformet. Kun ganske små ændringer kan man redde. Døren har jo stadig rette vinkler og passer ikke ordenligt i dørhullet mere.   

Annonce
Jeg må se hvad jeg kan redde. Døren hælder i hvert fald. 
Du måler når døren står åben. Det betyder at dørkarmen ikke er lodret altså hælder ud af rummet, det er ikke det der får døren til at binde. Det kan selvfølgelig også være at døren er skæv.

På dit første billede kan man se at gerigterne er meget skæve. Hvis de har været i pæn vinkel, er dørkarmen i låsesiden sunket.

Hvis du har en stor vinkel vil jeg anbefale at du tjekker dørhullet og døren. Så ved du hvor der skal rettes op.

Skru det øverste hængsel af, og buh det lidt til i skruestikket, ved og banke med en plasthammer feks, du har sikkert masssive døre, når det et metalbeslag der holder snapin på karmen, er vidt et “kendt” problem dørerne begynder og hænge i hængslet - har selv gjort det hjemme ved mig selv - så vil droppe alt det med og måle karm osv ud, buk hængslet - problem løst 😉
Jeg fik løst de fleste døre ved at afmontere hængslerne og bukke dem med hængselsbukker. Der er et par døre, hvor karmen er sunket sammen, så der skal jeg enten rette karmen til eller høvle en lille smule af døren - jeg hælder til det sidste. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis