Vil gerne skifte til smart termostater

Har for nylig købt et hus fra 69, og vil, som overskriften siger, gerne skifte radioator ventiler og termostater ud til noget mere moderne, gerne nogle smart termostater som f.eks. Tado..

Jeg har læst en del om emnet allerede, men er virkelig i tvivl om hvad jeg skal gøre?Jeg kunne godt bruge en guide til hvilke ventiler osv jeg skal investere i.

Huset er fjernvarme og der er varmeveksler. Så vidt jeg er informeret er det et et-strengssystem ( Hvordan tjekker jeg dette? )

De eksisterende ventiler/termostater sidder som returløb, se billedet.

På forhånd tak :)

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har købt Danfoss Ally til hele hjemmet.

Min erfaring er: Selve termostaterne er godt lavet og føles som god kvalitet. De er nemme at sætte op og passer til stort set alle ventiler fordi der følger en masse adaptere med. Jeg ved dog ikke med returventiler.

App'en er smart og rimelig nem at gå til. MEN! Der er et meget stort minus, som jeg havde forventet ville være løst nu. I app'en kan man ikke vælge "Jeg er hjemme" eller "Jeg er ude/på ferie" for hele huset på én gang, ligesom man ikke kan lukke alle termostater på én gang når der skal luftes ud. Man skal ind på hver eneste termostat enkeltvis og trykke "Pause", "Hjemme i dag" eller "Tager afsted nu". Det er helt hul i hovedet og gør det tæt på ikke-brugbart. Vi har 9 termostater i huset og det tager 5-10 sekunder at trykke rundt og ændre status på hver. Jeg har læst, at det vil blive løst med en opdatering på et tidspunkt, men det er ikke sket endnu.

Derudover er rækkevidden et problem i vores hus. Vi har et rimelig stort hus med kæder og de fjerneste rum har jævnligt udfald, så man ikke kan komme i kontakt med dem.

Men alt i alt er jeg tilfreds.

Mvh. AllanE
Tak for svar

Det jeg er mest "nervøs" for er selve radiatorventilen. Som jeg har forstået det skal den vel skiftes til den anden side af radiatoren hvor vandet kommer ind, og hvor indgangen sidder højere placeret. Og hvilken ventil skal jeg bruge til det?
Det er ikke nødvendigvis et krav at du flytter ventiler. Hvis du kan få et system hvor rumføler og ventil er adskildt er slet ikke et problem. Hvad er det egentligt du vil opnå med smart ventiler? Hvis du vil lave natsænkning, er det nok simplere at regulere på temperaturen i varmeveksleren.  Smart ventiler kan ikke rigtigt andet end at skrue ned for varmen. Fra reklamer kan man let få det indtryk at man kan spare på varmen med smart ventiler, men man kan kun spare hvis man sænker temperaturen og varmer langsomt op igen. Hvis du skifter ventiler skal du være opmærksom på at du får nogle til det aktuelle diferenstryk.  
Hvis jeg ikke flytter ventiler vil jeg vel ikke få den korrekte rumtemperatur fra ventilen? Ellers skal jeg ud i at have en separat rumtemperaturføler og så bliver det pludselig en del dyrere.
Og ja vil blandt andet gerne have natsænkning, alarm for hvis vindue er åbent, temperaturovervågning/styring fra telefon osv. Kort sagt de funktioner der er muligt. Jeg er klar over at med et gammelt hus og gammelt varmeanlæg er der begrænsede muligheder for besparing, men som lidt af en datanørd så syntes jeg det er spændende at have den slags til rådighed.
Nu skriver du at hvis jeg skifter ventiler skal jeg have nogle til det aktuelle differenstryk? Det er jeg lidt blank på?
Noget helt andet er at når jeg nu alligevel er i gang, så vil jeg gerne have lavet det ordentligt. Selvfølgelig så det også er fornuftigt økonomisk.
Selvfølgelig kan du få den ønskede rumtemperatur, det er blot et spørgsmål om indstilling af temperaturen på termostaten. Dit største problem bliver at få den rigtige genmmemstrømningsretning  i termostaterne, når du monterer dem på returen af radiatoren.

fase
Annonce
Hvis du ikke har specielle krav vil jeg anbefale at du beholder ventilerne (hvis du kan få en termostat der passer) og køber et fædigt system fra fx Danfoss.  Det er ikke specielt godt at måle 20 cm over gulvet, men det heller ikke det bedste at måle 10 cm fra det varme fremløb. Det er et kompromis mellem simpel montering og optimal styring, man valgte da man brugte mekaniske termostater. Jeg vil anbefale at du gør dig nogle tanker inden at du køber et Smart-system. De fleste systemer baserer sig  på en server fra producenten, dvs nogle systemer ikke justere på hvis internettet er nede og hvis producenter dropper produktet kan du smide det hele ud, medmindre det er et åbent system.
Jeg er lidt i tvivl om jeg kan få en termostat der passer?, det virker til at være nogle virkelig gamle ventiler. Min tanke er at hvis jeg alligevel skal til at skifte ventiler er det ikke meget ekstra arbejde at sætte dem på fremløbet alligevel? Det er også med til at modernisere det generelle indtryk. Er det ikke det rigtige at gøre så det ikke bliver noget klamp?
Jeg tror det største spørgsmål jeg lige pt. har er at jeg har fået at vide det er et en-strengssystem, så hvad har jeg af muligheder i den sammenhæng? Hvis jeg tænker på smart termostater kan jeg rent logisk ikke se det umiddelbart skulle gøre nogen forskel?
Det eneste krav jeg har er såmænd at have noget der virker, er tidsvarende, og sekundært at jeg elektronisk kan styre varmen.
AllanE skrev den 23-09-2021 13:54:50

Jeg har købt Danfoss Ally til hele hjemmet.

Min erfaring er: Selve termostaterne er godt lavet og føles som god kvalitet. De er nemme at sætte op og passer til stort set alle ventiler fordi der følger en masse adaptere med. Jeg ved dog ikke med returventiler.

App'en er smart og rimelig nem at gå til. MEN! Der er et meget stort minus, som jeg havde forventet ville være løst nu. I app'en kan man ikke vælge "Jeg er hjemme" eller "Jeg er ude/på ferie" for hele huset på én gang, ligesom man ikke kan lukke alle termostater på én gang når der skal luftes ud. Man skal ind på hver eneste termostat enkeltvis og trykke "Pause", "Hjemme i dag" eller "Tager afsted nu". Det er helt hul i hovedet og gør det tæt på ikke-brugbart. Vi har 9 termostater i huset og det tager 5-10 sekunder at trykke rundt og ændre status på hver. Jeg har læst, at det vil blive løst med en opdatering på et tidspunkt, men det er ikke sket endnu.

Derudover er rækkevidden et problem i vores hus. Vi har et rimelig stort hus med kæder og de fjerneste rum har jævnligt udfald, så man ikke kan komme i kontakt med dem.

Men alt i alt er jeg tilfreds.

 Hvad vil du sige rækkevidden er? Noget i stil med standard Wifi eller +/-?

Det har jeg lidt svært ved at svare på. Jeg har én enhed som oplever udfald og en anden med næste samme afstand, som ikke har problemer. Jeg tror at den ene driller fordi den sidder op ad en væg, der vender næsten parallelt med signalerne.

Normale Zigbee netværk (den protokol som Ally bruger - ligesom Ikea og Philips Hue mv.) er smarte fordi alle enheder der er fast tilsluttet strøm virker som signalforstærkere og sender beskeder videre. Dvs. i et normalt netværk med lamper mv. vil rækkevidde ikke være et problem. Men batteridrevne enheder virker ikke som signalforstærkere, for at spare strøm - jeg tror det er tilfældet med Ally også.

Mvh. AllanE
Jeg tror jeg er ved at spore mig lidt ind på hvad jeg skal købe af ventiler og termostater osv. Jeg er dog stadig meget i tvivl om det virkelig er et ét 1-strengssystem jeg har eller et 2 strengssystem? Hvordan finder jeg ud af det?

Det næste spørgsmål er så hvad sker der hvis jeg sætter en ventil der er beregnet til et 2 strengssystem på et 1-strengssystem? Og omvendt hvad sker der hvis jeg sætter en ventil der er beregnet til et 1-strengssystem på et 2 strengs?
Årsagen til spørgsmålet er at hvis jeg ikke på en ordentlig måde kan vide mig sikker på om systemet er den ene eller anden slags, kunne jeg forsøge at minimere risikoen for at det ikke kommer til at køre ordentlig.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis