Vil gerne skifte til smart termostater

Har for nylig købt et hus fra 69, og vil, som overskriften siger, gerne skifte radioator ventiler og termostater ud til noget mere moderne, gerne nogle smart termostater som f.eks. Tado..

Jeg har læst en del om emnet allerede, men er virkelig i tvivl om hvad jeg skal gøre?Jeg kunne godt bruge en guide til hvilke ventiler osv jeg skal investere i.

Huset er fjernvarme og der er varmeveksler. Så vidt jeg er informeret er det et et-strengssystem ( Hvordan tjekker jeg dette? )

De eksisterende ventiler/termostater sidder som returløb, se billedet.

På forhånd tak :)

Har for nylig købt et hus fra 69, og vil, som... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Et-strengede radiatoranlæg kendetegnes ved, at der kun løber ét rør ud til alle radiatorer. Røret vender ved den bageste radiator, og løber så tilbage til varmeanlægget.Vandet løber op gennem en radiator, afgiver noget varme, og løber tilbage ned på røret, som så løber videre til næste radiator. Det betyder, at for hver radiator vandet løber igennem, bliver fremløbstemperaturen til den næste radiator en smugle lavere.Under hver radiator løber røret videre i en mindre rørdimension end den, som løber op til radiatoren. Dette rør kaldes “ringledningen”, og dette er til for at sikre, at vandet fortsat kan løber ud til de andre radiatorer, når radiatorventilen på den første radiator lukkes.Det betyder så, at på store et-strengede radiatoranlæg vil de bageste radiatorers ydeevne afhænge af, om radiatorventilerne på de øvrige radiatorer er åbne eller lukkede.
Hvis samtlige radiatorventiler før de bageste er åbne, vil fremløbstemperaturen til de bageste radiatorer være en del lavere, end den fremløbstemperatur de første radiatorer får.
Som konsekvens af denne lavere fremløbstemperatur bagest i det et-strengede radiatoranlæg, er man nødt til at dimensionere de bageste radiatorer større, så de kan yde den nødvendige mængde energi med den lavere fremløbstemperatur.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis