Maling af tag

Mine svigerforældre har et hus med eternittag fra begyndelsen af 70’erne. De fik taget malet for cirka 10 år siden og det ser stadig flot ud. Hvis man på danske internetsider læser om maling af tagplader, støder man overalt på udtalelser fra den danske producent Cembrit som anbefaler at man ikke maler. Argumenterne er at hvis pladerne kun er malet på den ene side kan det skabe spændinger og ødelægge pladerne. Eller at det kan give problemer med kondens. Det forstår jeg ikke. Der er altid risiko for kondens under et tag. Det er værst hvis tagpladerne har en høj varmeledningsevne som fx metaltagplader. Hvis Cembrit mener at maling på ydersiden kan give kondens problemer må det være fordi de malede plader isolerer dårligere end de umalede. Jeg synes ikke det giver mening.  
For at sikre mig at det ikke blot er brødnid fra Cembrits side, har jeg ledt efter udtalelser på udenlandske sider. Jeg har ikke fundet nogle advarsler, udover håndtering af asbest.  Der er mange der reklamerer speciel maling der er egnet til formålet, men ingen der advarer. Kender I nogle udenlandske producenter der advarer mod maling af eternit / fibercement?
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også