Fjerne HPFI

I forbindelse med installation af solcelleanlæg er der en såkaldt RCBO enhed som monteres i serie med anlægget.

Jeg var ikke klar over at en sådan dims fandtes, men som jeg har forstået det så er det en "automatsikring med indbygget HPFI relæ".

Fordelen ved denne enhed er at hvis der kommer en fejlstrøm så vil den kun udkoble den ene gruppe som der er fejlstrøm på.

Som jeg ser det er det en stor fordel, da en utæt lampe i haven, som får noget vand, ikke slår HPFI for hele huset incl. gruppen som fryseren går på, men kun gruppen "Udendørs belysning"

Spørgsmålet går derfor i al sin enkelthed ud på.

Må det eksisterende HPFI relæ fjernes fra installationen hvis alle de eksisterende automat sikringer udskiftes til disse såkaldte RCBO "sikringer", eller skal der stadig være et HPFI relæg der dækker hele installationen som idag ?

Jeg syntes endda at kunne læse at sådan en RCBO også har lysbue beskyttelse, altså at den kan koble ud hvis den detekterer at der er en løs forbindelse et sted i installationen som står og gnistrer, hvilket vel potentielt forhindrer en brand.

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du erstatter dine gruppeafbrydere med gruppeafbrydere med indbygget HPFI relæ, kan du fjerne HPFI relæet.
Hvad den beskrevne lysbuebeskyttelse angår, må du have misforstået beskrivelsen. Den kan ikke detektere en lysbue i installationen, men lysbuebeskyttelsen kan være den lysbue, der opstår, når afbryderen kobler ud. Har du en henvisning til beskrivelsen?

fase
S. Fabrin skrev den 22-09-2021 08:27:38

Hvis du erstatter dine gruppeafbrydere med gruppeafbrydere med indbygget HPFI relæ, kan du fjerne HPFI relæet.
Hvad den beskrevne lysbuebeskyttelse angår, må du have misforstået beskrivelsen. Den kan ikke detektere en lysbue i installationen, men lysbuebeskyttelsen kan være den lysbue, der opstår, når afbryderen kobler ud. Har du en henvisning til beskrivelsen?

 Ok, det tror jeg lige jeg tager en snak med min elektriker om, så er der ingen grund til at have HPFI relæet mere, hvis jeg får skiftet gruppeafbryderne.

Jeg tror jeg blev forvirret, syntes jeg så en RCBO med AFDD indbygget, men kan ikke finde sådan en igen.


 

Hov

Fandt lige denne video, der ser det da ud til at det er både sikring mod for høj strøm, fejlstrøm til jord og så lysbue i een enhed. Jeg kan jo tage fejl, det siger min kone ofte jeg gør :)

Altså en RCBO med AFDD

https://www.youtube.com/watch?v=DtG0PnT6DHg

 

Jeg har set filmen på youtube. Hvis jeg ikke har set forkert, er RCBO'en ikke CE mærket og dermed ikke lovlig at bruge her i landet. 

fase
Ang. AFDD er de vist fortsat af tvivlsom virksomhed. John Ward leger lidt rundt med dem: https://youtu.be/MLit1zkF2Bs
Der er også en del 1, vist mest teori.
Hvis de havde været virksomme er jeg ikke i tvivl om at de var kommet med i den nyeste version af DS60364
  

Jeg kan ikke umiddelbart se om den Eaton AFDD+ skulle være CE mærket, men man kan da købe den i Dk/Eu så det tænker jeg den er. Der står den følger EN61439.
Sikkert andre end Conrad der sælger dem i dk: https://conradelektronik.dk/sog?search=Eaton%20AFDD&searchType=regular
Annonce
Hvis du ser på Conrads beskrivelse, foregår detekteringen af løse forbindelser og lysbuer mellem to ledere ved at der måles på om der forekommer højfrekvens, der dannes ved gnister. Heller ikke på Conrads hjemmeside, kan jeg se CE mærkningen. Conrad er et tysk firma.

fase
Eaton mener selv de har CE mærket den (eller i hvert fald den jeg slog op  ): https://www.eaton.com/gb/en-gb/skuPage.187204.specifications.html
Nu er firmaet, så vidt jeg kan finde ud af, fra Amerika. Jeg kan se at materiellet skulle være CE mærket, men kan du se mærkningen? CE skal ikke stå for Chine Eksport   

fase
S. Fabrin skrev den 22-09-2021 17:43:02

Nu er firmaet, så vidt jeg kan finde ud af, fra Amerika. Jeg kan se at materiellet skulle være CE mærket, men kan du se mærkningen? CE skal ikke stå for Chine Eksport   

 CE mærket er stemplet ind i plastikken, venstre side, set forfra, umiddelbart ud for afbryderen👏

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis