Skal - skal ikke medregnes..

Kan nogen forklare mig logikken i de her to modstridende oplysninger når man søger info. om bebyggelse - skal et halvtag/overdækket terrasse medregnes eller ikke medregnes? For man kan læse følgende:

1. Arealet af åbne, overdækkede terrasser, åbne altaner og åbne indgangspartier (udendørs trapper) medregnes ikke i det bebyggede areal. Såfremt sådanne arealer lukkes, skal arealet medregnes i det bebyggede areal.

2. Vær opmærksom på, at overdækkede terrasser også tæller med i bebyggelsesprocenten på lige fod med carporte, garager udhuse og lign.

Sagen er kort jeg ønsker at opføre et skur på 15 m2 - men det betyder jeg netop overskrider 30% bebyggelsesprocenten med tilsvarende antal m2 hvis mit halvtag/overdækket terrasse skal medregnes.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Såfremt sådanne arealer lukkes, skal arealet medregnes i det bebyggede areal.
Hvis dit halvtag/terrasse er lukket, skal de medregnes til bebygget areal ellers ikke.

fase
Prøv at læse Bygningsreglementets § 455.
Som jeg tolker det, tæller de første 50 m2 af det samlede areal af garage, skure overdækkede terrasser m.v. ikke med i bebyggelsesprocenten.
Altså har du udnyttet bebyggelsesprocenten helt til din bolig, må du stadig bygge  50 m2 til ved et fritliggende hus, men ring da lige til kommunen.

Søren O
De første 35 kvm skal ikke anmeldes og tæller ikke med. Det er TOTALareal af småbygninger. Fra 35 til 50 skal det anmeldes men ikke ansøges. Over 50 kvm skal der byggetilladelse til. Men bebyggelsesgrad indeholder også småbygninger. Så er dit hus 30% af brundstørrelsen, må du ikke engang sætte vinduer i din overdækkede terrasse, uden dispensation.
Mit hus inc. en simpel overdækket terrasse 15 m2, hønsehus 12 m2, carport 18 m2 og redskabsskur 5 m2 er pt. lige præcis 30% af grundarealet, og samlet er det 50 m2 - så mit spørgsmål er stadigvæk  - skal, eller skal den overdækket terrasse (halvtaget) ikke medregnes i henholdsvis bebyggelsesprocenten og de 50 m2 man kan bygge uden ansøgning.
Den overdækkede terrasse skal ikke medregnes så længe der ikke sættes sider på den. Det synes jeg fremgår ret tydelig.
Pkt. 2 henviser til hvordan det skal medregnes når der er sat priser på.
Men husk at der er 50 kvm af garage m.m. som ikke skal tælles med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Sådan her tror jeg det er:-)

Du skal nok skelne mellem BBR-bebyggetareal og den rigtige bebyggelsesprocent.
På BBR medtages en åben terasse åbenbart ikke i det tal de kalder bebygget areal. Men det tal. er nok kun et BBR tal.

I den rigtige bebyggelsprocent tælles alt der er bygget på grunden. Dog er de første 50kvm er undtaget.
Så din bebyggelsesprocent er dit hus + alle småbygninger -50kvm.

Så du må gerne bygge dit skur ift. % men det skal ansøges, da du jo overstiger de 50kvm småbygninger du kan lave uden ansøgning. Og du skal overholde maks 12m i skel grænsen.

Tror jeg……:-)

Bare kald mig BBB 
ev elmand skrev den 21-09-2021 19:02:30

Den overdækkede terrasse skal ikke medregnes så længe der ikke sættes sider på den. Det synes jeg fremgår ret tydelig.
Pkt. 2 henviser til hvordan det skal medregnes når der er sat priser på.
Men husk at der er 50 kvm af garage m.m. som ikke skal tælles med. 

 Når der er sat priser på - det forstår jeg ikke.? 

Altså - på den ene side står der at læse 1. "Arealet af åbne, overdækkede terrasser medregnes IKKE i det bebyggede areal." Men samtidig står der også at læse 2. "Overdækkede terrasser tæller OGSÅ med i bebyggelsesprocenten."
Det giver jo overhoved ingen logisk mening - jeg fatter hat..?  

Så hvis min overdækket terrasse (halvtaget) ikke tæller med, så kan jeg selvfølgelig fint bygge skur på 15 m2 uden ansøgning (og spare 2200 kr i sagsomkostninger), da de samlede småbygninger jo ikke overstiger 50 m2. Men hvis den overdækket terrasse netop tæller med i de 50 m2 der kan bygges uden ansøgning, ja så skal jeg jo netop ansøge om at opføre skuret og betale 2200 kr ved kassen. Så hvad skal jeg regne med og gå ud fra - punkt 1. eller punkt 2. ?
Du skal stadig skelne mellem bebygget areal og bebyggelsprocent.

Bebygget areal er, som jeg forstår det, grundlaget for husets vurdering.

En overdækket terrasse indgår ikke i bebygget areal, og derfor ikke i vurderingen.

Men det er en bygning og den indgår derfor både i bebyggelsesprocenten og i reglementet vedr småbygninger. Så du skal ansøge da du kommer over 50kvm.

Ellers ring til teknisk forvaltning og spørg, de må vide det:-)

Bare kald mig BBB 
Dit nye skur skal der ansøges om, da arealet af sekundær bebyggelse overstiger 50 m2. Den overdækkede terrasse tæller med i beregningen. Det gør i princippet alle de steder hvor udhænget er mere en 50 cm.
De første 50 m2 af sekundær bebyggelse skal dog ikke tælles med i bebyggelsesprocenten. Kun de 15 nye.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis