skift fra indenbordsmotor til påhængsmotor

Hej...

Håber at jeg kan finde hjælpen herinde.. :-)

Jeg har i foråret købt mig en gammel dam-jolle 17 fods med en korsør-motor i (som vist nok er fra 1950) ... Den har virket, dog ikke været stabil på nogen måde og er nu helt død, så derfor vil jeg nu droppe den indenbordsmotor og skifte den til udenbords i stedet..

Min dam-jolle har spids hæk og jeg tænker om man "bare" i princippet kan skære bagspidsen af, så den bliver lige bagpå med noget træ og så "montere" glasfiber udover? Så jeg kan montere et motorbeslag derpå...

Og så simpelthen tage indenbordsmotoren ud af båden?

Er det overhovedet muligt?? er der noget man skal være obs på eller??

Nogen erfaringer?

På forhånd tak ... :-)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne jo også sætte motoren i en brønd inde i båden..
Men ellers hvor stor skal motoren være, der er stor forskel fra en 5 hk, til en 30 hk, hvormeget man behøves at lave.


Vi prøver igen, i morgen --
Tak for dit svar..
Ja det kan jeg da godt se kunne være rigtig smart og nok lidt nemmere. 😌
Men er det ligemeget om den kommer at sidde helt bagerst eller er det fint nok med ca. 50-100 cm inde?🤔
jeg har snakket med 2 forskellige omkring motorstørrelse, hvor den ene siger at det er rigeligt med en 6 hk og den anden siger man skal op på min. 10 hk. Så Det er så det næste spørgsmål. 🙈
Det er jo en lille hyggebåd. Men den skal også kunne komme frem jo. 🙈🙈🙈😂😂

endnu engang tak for svar 

Tror det er fint nok at den sidder lidt inde.
Det er jo en deplacements båd, så en for stor motor kan du ikke udnytte.
Hvis du tager motoren af hver gang du har sejlet har vægten på motoren jo også betydning.
Men en 6 hk kan da fint skubbe båden, men sejler du hvor der er meget strøm, ville en 9.9 hk jo have mere magt over det.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvorfor ikke skifte indenbords motoren ud med en nyere, det kan være Bukh DV10 eller Yanmar i samme størrelse. At skifte en indenbordsmotor ud med en påhængsmotor er i mine øjne noget klamp. Det vil koste mere at lave både en flad hæk på båden eller som Jens foreslår, at lave en en indenbords brønd. Tænk lige lidt over det.
Absolut enig med den sidste ærede taler !

Finnband
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis