sikkerhedsafbryder udendørs tilslutning

min luft/luft varmepumpe er udenfor monteret i sådan en sikkershedafbryder fra harald: https://www.harald-nyborg.dk/produkt/sikkerhedsafbryder-16a-3-pol#productInfo

kan man(elektriker) tilslutte endnu et installationskabel i denne afbryder også  - til at forsyne noget strøm på terrassen? eller er den kun beregnet til1:1 montering?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kan tilsluttes 4 kabler i denne afbryder 
Sikkerhedsafbryderen er egentlig kun beregnet til at afbryde en kreds i strømløs tilstand og dermed ikke som manøvreafbryder. Hvad skal forsynes på terrassen? Materiellet skal passe til den foransiddende sikring.
For øvrigt kan forskruningerne, der vender opad, tætnes med silikone.

fase
S. Fabrin skrev den 20-09-2021 16:08:07

Sikkerhedsafbryderen er egentlig kun beregnet til at afbryde en kreds i strømløs tilstand og dermed ikke som manøvreafbryder. Hvad skal forsynes på terrassen? Materiellet skal passe til den foransiddende sikring.
For øvrigt kan forskruningerne, der vender opad, tætnes med silikone.

Tænker ideen vel var bare at hive forsyning fra tilgangen i sikkerhedsafbryderen, så den fortsat kun skifter varmepumpen.

Men ja, hvis der kommer en stikkontakt på gruppen, skal den passe til sikringen, Mark hvis du har 16A siddende foran pumpen skal du have en 16A stikkontakt.
Tusind tak for svar.. sikkerhedsafbryder sidder idag i læ under udhæng og “træhus” til varmepumpen,- så med forskruninger er jeg overbevist om det holder tæt. Mener at idag er alt monteret nedefra i afbryderen, så det nye kabel bliver monteret oppefra og dermed rigtigt nok mere udsat.. tanken er er tilslutte et stykke armeret installationskabel som ender i en membrandåse under træterrassen som skal forsyne 2 smart spots.. pærer bliver Ikea med fjernbetjenening, så ingen fysisk afbryde funktion kræves.. gruppen er forsynet fra en 13a.
Annonce
Nu jeg har en direkte linje til fagfolk får i lige et aktuelt problem - jeg har afmonteret noget gammelt 70-80er afbryder+stikkontakt. det var lavet således at klør holdte det fast i trævæggen/pladen ligesom man normalt ser klør der dog griber i dåsen... inde bag ved er der en hvid plastik (forfra)dåse af gammel dato... for at få plads til nye dele skal trævæggen modificeres lidt og mit spg er om man så kan anvende afbryderskruer til at spænde de nye kontakter? det ligner ikke der er nogle huller  inde i plastdåsen bagved som skruerne skal ind i. så skal man bare skrue det ind i plaststikken med kraft?
jeg har heller aldrig set den type plastik dåse som var anvendt... vil helst ikke ødelægge væggen for at få den fisket ud.. hvis man må skrue afbryderskruer direkte ind i den så er problemet løst 
Ideen med forfradåser er vist af de skal omslutte det materiel der monteres. Hvis dåsen går ud til kanten af væggen, er det for mig en gråzone om du modificerer skrueanordningen en smule.
Jeg mindes at have opgraderet skruerne i en murdåse, eftersom de eksisterende huller var tæsket ihjel. Det medførte dog at skruerne gik gennem dåsen, hvilket næppe er tiltænkt  
I udgangspunktet bør man ikke ændre virkemåden af et el-produkt - sikkerhedsstyrelsen blive krakilske.

dåserne går kun til bagsiden af væggen. så det er vel mere end indmuringsdåse end en forfra dåse. dvs. de først 13mm af hullet udefra er trævæggen.. så klør griber idag ikke i dåse men i væg... jeg skal save lidt i væg for at få nye kontakter ind.. og derfor kan klør ikke gribe fat så godt i væg når jeg har gjort plads til det nye... det letteste ville være at køre nogle lange afbryder skruer direkte ind i dåsen og ja igennem dåsen da der ikke er skrueterminaler.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis