Undertag samling ved aftræk

Hej! Vi har købt et hus som er fuldstændig renoveret i 2017 og med nyt tag. Der var en K2 (Gul) punkt omkring noget samling ved undertaget  ved aftræk, de skriver følgende:

Skade
Samlingen i undertaget er ikke tæt ved aftræk..

Risiko
Risikoen for vandindtrængen vurderes at være begrænset.

Mit spørgsmål er, hvad er det helt præcist? Er "Aftræk" der hvor skorstenen er? Se vedhæftet billede. Eller er det aftræk et andet sted? udluftningen fra emhætte?

De har også lavet et eksempel på hvad det vil kræve at lave det. Det virker dog voldsomt hvis jeg skal have alt taget af for at lave det, eller har jeg misforstået beskrivelsen. Kan man lave det ved kun at fjerne tegl fra området over skorstenen?

På forhånd tak.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror ikke der menes skorsten, gennemføring af denne i undertaget er en stålkrave fordi der er ikke noget der kan brænde som må røre selve skorstensrøret.

https://www.grameta.dk/vare/undertagsgennemfoering/

Mon ikke der, som skrevet, menes et aftræk fra badeværelse, emhætte el. evt kloakudluftning.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svar BOFH. Nu ved jeg at der står at risikoen er begrænset, men ville det være en god idé at få det fixet? I så fald det er emhætte aftræk, hvad ville det kræve? Er det et større arbejde for en tømrer eller? Er bare lidt nervøs for om alt teglsten skal af? eller om man kan nøjes med det enkelte sted hvor aftrækket sidder. 
Nej det er et mindre stykke tagarbejde for en tømrer og ikke sikkert overhovedet at det er nødvendigt hvis der ikke er synlige tegn på vandindtrængning, hvilket også lidt kan læses ud af at risikoen vurderes til at være begrænset.

Ift udbedring skal der selvfølgelig kun af/genmonteres tagsten rundt om den/de pågældende aftræk, typisk skal der bruges en membran af en type der passer på røret som fastgøres/klæbes mod undertaget.

 Er det ikke specificeret en placering på den nævnte gennemføring? isf er det temmelig uspecificeret (er der mere end et aftræk? Gør det sig gældende for alle?).

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nej, det er ikke specificeret mht placering. Jeg har haft en håndværker med speciale i tag/facade ud og han vurderede ikke at det behøvede at blive lavet, hvis det fungerede. Det var lavet "forkert" men hvis det har fungeret siden renoveringen og tidligere ejere ikke har haft problemer med vand/fugt, så var han ikke nervøs for det. Det var mere om vi ville bruge penge på det eller ej. Der er 2 aftræk, som er lavet på samme måde, ved emhætte og badeværelse.

Tak for svar og hjælpen igen BOFH!
:)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis