Fludespartel på 1. Sal ovenpå plankegulv?

Hejsa.
Mig hus er fra 1905. På førstesalen er der et stort 3,5 cm plankegulv fra samme tid.
Ovenpå det har man lagt et nyt plankegulv på 2,8 cm, som ET stort gulv, som man har sat gipsvæggene OVENPÅ (SUK!).
I det ene rum i førstesalens ene hjørne falder gulvet op mod 5 cm. Faldet er ud mod ydervæggen. Det vil jeg have rettet op.
Tænkte om ikke man kunne ligge et vandtæt underlag ud og lade det gå et par cm op ad væggene og så hælde fludespartel ud?
Jeg kan jo ikke fjerne det gamle gulv og rette op, for selv hvis jeg skærer begge lag plankegulv over ved væggene med en multicutter, så har væggene pludselig ikke nogen ordnelig understøtning længere.
Så kommer problemet med at der skal være plads til underlag, fludespartel og klikgulv og i den ende hvor døren ind til rummet er (den ene hvor gulvet har dit højeste punkt) er der kun dørtrinnets højde at gøre med og døren åbner indad, så her der der ikke plads til både spartel og klikgulv.
Min idé er at skære det nyeste lag plankegulv over ved væggene og fjerne det og så ligge fludespartel på det nederstel 3,5 cm plankegulv.
Er der et problem med fludespartel på 1. Sal?
Er der et problem med at det måske bliver 6 cm tykt det tykkeste sted?
Er der et problem med at det bliver for tungt til at det gamle gulv kan bære det?
Jeg ved ikke hvorfor det falder så meget, mange steder er gulvet ujævnt, så jeg tror bare man har været meget upræcis da man lavede det. Gulvet falder dog også meget nedenunder i samme rum, det er et bryggers hvor der er støbt gulv og fliser på.det falder også ca 5 cm og dog over kortere afstand.


Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Flydespartel kræver et fast underlag, og er det samme hus hvor gulvene knirker virker flydespartel kun kortvarigt før du har andre problemer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Glem alt om flydespartel. Du kan formentligt rette det op, med kiler
.
Hvis sænkningen går igen på to etager på et hjørne kan det være en gammel sætningsskade - plejer at opstå i hjørner.

Vær opmærksom på, at  der formentligt på et tidspunkt har været en meget dyb skunk med vægge. Mange ældre huse, der har fået renoveret 1. sal med bedre udnyttelse af skunken kæmper med de gulvbrædder der ligger i det gamle skunkområde, enten er kommet til senere eller også er de af dårlig kvalitet. Hvis de gamle gulvbrædder går på tværs af tagryggen, kan det være at de, reelt har meget dårligt fat i spærene. 

Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
TRRA skrev den 20-09-2021 10:01:56

Glem alt om flydespartel. Du kan formentligt rette det op, med kiler
.
Hvis sænkningen går igen på to etager på et hjørne kan det være en gammel sætningsskade - plejer at opstå i hjørner.

Vær opmærksom på, at  der formentligt på et tidspunkt har været en meget dyb skunk med vægge. Mange ældre huse, der har fået renoveret 1. sal med bedre udnyttelse af skunken kæmper med de gulvbrædder der ligger i det gamle skunkområde, enten er kommet til senere eller også er de af dårlig kvalitet. Hvis de gamle gulvbrædder går på tværs af tagryggen, kan det være at de, reelt har meget dårligt fat i spærene. 

 Rette det op med kiler?

Det forstår jeg ikke. Hvad handler det om rent praktisk?

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Rantzau skrev den 20-09-2021 06:00:06

Flydespartel kræver et fast underlag, og er det samme hus hvor gulvene knirker virker flydespartel kun kortvarigt før du har andre problemer.

 Er trægulvet ikke er fast underlag?

Har læst op flere murer sider at de tilbyder at lægge det på trægulve.

Jep det er det hvor gulvene knirker. Hvilke andre problemer får jeg så?
Tænker du på hvis gulvet kan gynge lidt så vil fludespartel kunne flække/knække?

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Hvis et 0-3cm tyndt lag flydespartel kunne holde så ville alle da gøre det, men det kan det desværre ikke.
Jeg tror/håber at de murere du refererer til, forudsætter et stabilt underlag til udlægning hvilket dit ikke er beskrevet som værende.
Det vil både knække og ad åre slippe underlaget og smuldre/knuses når man går på det.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis vi antager at problemet er et hulrum mellem ældre og nye gulvbrædder, skal du vel lægge en/to/tre lister på det gamle gulv, som justerer højden på de nye brædder. 

Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også