Asbest på loft.

Jeg er i tvivl om jeg har asbest på loftet og om det ikke skulle være nævnt i en tilstandsrapport hvis der er tydelig spor af det på lægter og spær.

Mit hus er fra 68. Der ligger pt. Tegltag, men der står i opførelses papirerne at huset er født med eternit. Jeg er dog i tvivl om hvor korrekte de dokumenter er, da der også står huset er med gule eller røde sten, hvilket det ikke er.

Der er efterisoleret på loftet inden jeg flyttede ind, med noget grå, måske papir uld, i kanterne af loftet og noget gulig uld i resten.

Nummer 2 billede er noget af det grå fra lægter samlet sammen, ved siden af det papiruld.  

Jeg tror umiddelbart ikke det er asbest da der som nævnt er tegltag nu og det nok har været der er godt stykke tid, og det grå fnuller er på indersiden af undertaget, dog er jeg i tvivl om der har været asbest slam på lægter som så er tørret over årene og blevet til fnuller og da man så har indsprøjtet ny isolering at det har sprøjtet op på undertaget.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det på lægterne er rester af papiruld, fra da det blev blæst ind.

Men du skal være obs på dit undertag, da nogle af den typer plast bliver møre og smuldre væk mellem forstærkningerne.

Vi prøver igen, i morgen --
Asbest blev ikke brugt som isolation på samme måde som Rockwoll eller glasuld. Det var normalt en del af et byggemateriale som f.eks. tagplader. Tagpladerne afgav ikke asbesten, så det hang ned ad taglægterne. Dine billeder ser ud til at viser Rockwoll granulat og måske papirisolering, som er blæst ind og har sat sig på lægterne.

fase
Asbest blev brugt som isolering omkring varmerør , fyr og kedler , og mange andre ting .......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
karl smart skrev den 19-09-2021 11:18:27

Asbest blev brugt som isolering omkring varmerør , fyr og kedler , og mange andre ting .......

Det er rigtigt, men jeg har aldrig set som isolering på et loft som erstatning for Rockwool eller Glasuld.


fase
Enig.......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Tak for jeres svar, tænkte også mere om det lysegrå på billede 2 og 4, kunne være gammel asbest slam som var tørret efter mange år, da taget i 1968 vidst var født med et eternit tag, ifølge papirene, er dog meget i tvivl om det er sådan, da der pt. Ligger tegltag som ikke er helt nyt ihvertfald og undetag er blevet lidt løs nogen steder og har enkelte huller 
Jeg har utrolig svært ved at tro, at det grå er asbestslam eftersom asbesten ikke blev frigjort fra pladerne, så det kunne ses som det grå på lægterne.

fase
Asbest slam er meget almindeligt på loftet, da folk har været alt for flittige til at få renset deres Eternittage. Dækkes ikke af, så kommer der med sikkerhed Asbestslam ned i loftsrummet selv ved den lovlige rensning med rensekassen. Og slammet bliver så hvirvlet op på ting og sager der sættes på loftet. Eternit grå B5 frem til 1988 har Asbest. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis