Hjælp søges - TO par ledninger i et udtag

Hej

Jeg prøver at installere en loftlampe som har de helt almindelig live- neutral- jordledninger

I udtaget er der dog to af hvert, plus en enkel grå og en enkel sort ledning

Som kan ses i billedet er de to blå samlet sammen, de to brune ligeledes mens de gule/grønne har hver sit klem (dog ved siden af hinanden) og den sorte og den grå er lidt “for sig selv

Når jeg installerer lampensledninger således - blå til de to blå, brun til de to brun og gul/grøn til een af de to gule/grønne - sker der ingenting ved afbryderen: lampen tændes bare ikke

Hvad gør jeg forkert? Der er to afbryderen sammen med stikkontakter på værelset, skal der også siges.

på forhånd tak!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det undrer mig at der ikke sker noget, normalt er der altid konstant strøm på den brune i et lampeudtag som dit, dvs at lampen ville lyse konstant hvis du sætter den blå til blå og brun til brun, det du skal gøre er at sætte den blå til de to blå og den brune fra din lampe skal sætte til den hvide, den hvide er sikkert din tændledning som kommer nede fra din afbryder. Tænder l lampen stadig ikke så tænker jeg at lyskilden i lampen er defekt 
Tak for svarene. Jeg har ualmindeligt travlt så jeg prøver det senere i dag og vender tilbage med enten en succes eller mangel på det samme :-) 
Hej. Det virkede desværre ikke. Men der var selvfølgelig intet sat til den brune i loftudtaget, da brun blev sat til hvid i stedet for. Jeg ved ikke om det kan betyde noget. Tak for jeres hjælp hidtil :-)
jStutz87 skrev den 25-09-2021 09:57:54

Hej. Det virkede desværre ikke. Men der var selvfølgelig intet sat til den brune i loftudtaget, da brun blev sat til hvid i stedet for. Jeg ved ikke om det kan betyde noget. Tak for jeres hjælp hidtil :-)

 Har du ikke et multimeter. Det er altså guld værd i sådan en situation, så udelukker du også risikoen for at det er lampen der ikke virker. 

Annonce
Det var en god ide. Skal nok få fat i en.
Nu har jeg fået fat en multimeter. Hvad kan der anbefales at måle som en start? Tak
Du skal indstille vekselstrøm og højeste område og måle var. 230V

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis