Ny gulvvarmestyring

Jeg er for et halvt år siden flyttet ind i et hus bygget i 2004, med gulvvarmestyring fra samme år. Såvidt jeg kan google mig frem til, er det et Wirsbo Cozy system, med fortrådede termostater. Jeg lurer lidt på at få det opgraderet, da nogle af delene begynder at gå i stykker (termostat og telestat), og at jeg gerne vil have et lidt smartere og let tilgængeligt system. Er dog et par ting jeg er i tvivl om:

1) Er det noget man selv kan skifte? Er elektronikingeniør, så den del burde være let nok, men en kollega nævnte for mig at sådan et system måske skulle indreguleres bagefter?

2) Hvilket system har folk gode erfaringer med? Hælder pt mest til Danfoss Icon, men har også kig på Wavin og Uponor.

3) Kan jeg genbruge telestater? De nuværende er 24V - er de så kompatible uanset hvilket nyt system jeg køber?

4) En enkelt telestat er tilsyneladende er gået i stykker, men er i tvivl om hvad den kan erstattes med. Nogen der har et bud (se billede)?

5) Vores nuværende system er som sagt fortrådet, så ledningerne er allerede trukket. Noget argument for eller imod at skifte til trådløst?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Det er rigtigt det skal indreguleres. Det kan man også godt klare selv, så det er til at overkomme, tager dog lidt tid. Man kan også godt selv skifte styringen hvis man ved hvad man laver.

2. De fungerer alle, forskellen ligger i specielle features som app til tlf eller touchskærm. Det er forskelligt alt efter hvad du ønsker.

3. Hvis du vil beholde de gamle telestater, skal du have et system til 24V. Hvis du skifter til 230V, skal der nye telestater til det hele. Ikke sikker på alle producenter har 24V styring, så det gør måske valget lidt nemmere.

4. Dem du har der ligner telestater med M30 gevind, dem kan man finde fra andre producenter, både i 24V og 230V

5. Dine termostater skal kunne snakke med det nye system, det er jeg ikke sikker på de vil kunne uden videre på et andet mærke.
Hvis der kun sendes strøm til målerne så der ikke er batteri i, er det nemmeste at bruge det igen hvis du kan få det, men ellers holder batterierne gerne et par år, så det er normalt ikke den store udfordring :D
Men jeg vil tro du skal have nye målere til alle rum, hvis du skifter system.

 

bibihest skrev den 17-09-2021 16:45:34

1. Det er rigtigt det skal indreguleres. Det kan man også godt klare selv, så det er til at overkomme, tager dog lidt tid. Man kan også godt selv skifte styringen hvis man ved hvad man laver.

2. De fungerer alle, forskellen ligger i specielle features som app til tlf eller touchskærm. Det er forskelligt alt efter hvad du ønsker.

3. Hvis du vil beholde de gamle telestater, skal du have et system til 24V. Hvis du skifter til 230V, skal der nye telestater til det hele. Ikke sikker på alle producenter har 24V styring, så det gør måske valget lidt nemmere.

4. Dem du har der ligner telestater med M30 gevind, dem kan man finde fra andre producenter, både i 24V og 230V

5. Dine termostater skal kunne snakke med det nye system, det er jeg ikke sikker på de vil kunne uden videre på et andet mærke.
Hvis der kun sendes strøm til målerne så der ikke er batteri i, er det nemmeste at bruge det igen hvis du kan få det, men ellers holder batterierne gerne et par år, så det er normalt ikke den store udfordring :D
Men jeg vil tro du skal have nye målere til alle rum, hvis du skifter system.

 1. Men hvor foregår selve indreguleringen? Som jeg har forstået det er sådan nogle telestater jo bare åben/luk afhængig af signal fra styringen, så hvad er det der skal reguleres på?

3. Ser ud til at 24V styring er det mest normale, så det burde ikke være et problem. Men det er lige gyldigt hvilken producent telestaten er fra?

4. Sådan en her, måske? https://www.lavprisvvs.dk/uponor-telestat-24-v-1-watt-1000306906?gclid=Cj0KCQjwqKuKBhCxARIsACf4XuERJxxFoEbJ0T4EuzgxFnTo6xfIXyVgDDbFxLCRKFVgwW12sHFgplYaAvRrEALw_wcB

5. Jeg vil helt sikkert også skifte termostater i alle rum. Det er en af de ting der irriterer mig ved det nuværende system. Så spørgsmålet var mere om det giver mest mening at vælge trådløs eller fortrådet termostat når jeg køber de nye? Eller det er måske mest en temperatmentssag? 
Indregulering? Hvis fordelingen af varme (gennemstrømning i de forskellige strenge) virker, skal du bare i første omgang se bort fra indregulering. Først skal du have termostaterne til at virke sammen med telestaterne. 
Hvis dine nuværende termostater er fortrådede, har du det simpleste system, som virker. Behold det.

fase
S. Fabrin skrev den 22-09-2021 13:46:21

Indregulering? Hvis fordelingen af varme (gennemstrømning i de forskellige strenge) virker, skal du bare i første omgang se bort fra indregulering. Først skal du have termostaterne til at virke sammen med telestaterne.
Hvis dine nuværende termostater er fortrådede, har du det simpleste system, som virker. Behold det.

Det kan godt være jeg overtænker det. Måske er det bare så simpelt som jeg oprindeligt tænkte: Køb en ny telestat som erstatning for den der er i stykker + køb en ny styring og termostater til alle rum og installer det. Kom bare i tvivl da en kollega mente at indregulering blev styret på telestaterne. Jeg synes nemlig ikke umiddelbart det ligner at noget skal justeres der? Er  det i virkeligheden et helt andet sted, så indregulering ikke påvirkes af at jeg skifter telestat? Kan du ud fra mine billeder gennemskue det?

Har du ikke et billede af hele installationen? Almindeligvis er der en justerskrue til indregulering af gennemstrømningen. Gennemstrømningen reguleres ikke med telestaterne, fordi der ikke er nogen regulering i telestaterne. 

fase
Annonce
På mit sker indregulering på fremløbet,  og releststerne sidder på returen..
Tag rvt et godt billede lidt længere fra, hvor man både kan se frem og retur-fordelerrøret🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Så har jeg været ude og tage billeder :-) Har ingen erfaring med den her slags, men så vidt jeg kan gennemskue er det øverste tværgående rør, hvor telestaterner sidder, fremløb, og det nederste retur? Jeg kan ikke se at der skulle være noget som helst ved telestaterne der kan reguleres på. Er det i virkeligheden på returen det er justeret? I så fald skulle det vel ikke være noget problem at skifte styring og telestater selv?

Som det fremgår af dine billeder, sker reguleringen ikke på telestaterne, men på den modsatte af den streng telestaterne sidder på. Så skift bare telestaterne, hvis de fejler noget. Selve ventilen sidder nede under telestaten, så dem ser du lige efter, om de virker.

fase
Hvis du vælger at skifte, så er mit bedste råd at undgå Roth Touchline+

Ja, det virker, men det er SÅ tydeligt at det er et dødt produkt, de kom med nogle få app updates i starten, men det er 5 år siden de sidst lavede en opdatering af deres app, der mangler stadig en del funktioner, som folk har efterspurgt siden 2016 og uden opdaterng af app, så er det bare et spørgsmål om tid, før google ændrer et eller andet i deres næste version af android og bum, så virker appen ikke mere.

Da Roth sidst opdaterede deres app, var Android 6 den nyeste version og om 14 dage kommer android 12, så som du kan se så er det en MEGET gammel app.

 

Fedt, tak! Så skal jeg bare have valgt hvilket system jeg skal skifte til.

Lille ekstra spørgsmål. Da jeg var ude for at tage billeder, bemærkede jeg at jeg hverken kunne høre eller mærke at cirkulationspumpen kørte. Er det normalt? Det er en gammel Grundfos UPS pumpe - ville forvente at jeg på en eller anden måde kunne registrere at den kørte. På den anden side, burde jeg vel ikke kunne varme huset op, hvis den var stået af?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis