Tilslutning induktionskogeplade

Jeg er lidt I tvivl om hvilke ledninger der skal forbindes.
Da jeg fjernede stikkontakten var den lysebrune og grå sat sammen i en muffe, mens den sorte ledning lå løst, ikke blottet kobber.
Ellers sat sammen i par I stikkontakten. Jord + jord, nul + nul, og brun.
Sådan her så det ud da jeg fjernede kontakten.
Så langt nåede jeg før jeg kom i tvivl

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Kablet der kommer fra højre side langs gulvet - er det det strømførende?
Har du tjekket om den brune og den sorte begge er fase?
Hvad med den grå der er samlet med den brune - hvor går den hen?
Du bliver nødt til at tage et nyt billede så vi kan se hele tilslutningsdiagrammet ved kogepladens tilslutninger.

Søren O
Søren O skrev den 16-09-2021 18:30:53

Velkommen på LDS
Kablet der kommer fra højre side langs gulvet - er det det strømførende?
Har du tjekket om den brune og den sorte begge er fase?
Hvad med den grå der er samlet med den brune - hvor går den hen?
Du bliver nødt til at tage et nyt billede så vi kan se hele tilslutningsdiagrammet ved kogepladens tilslutninger.

Mange tak!

Det kabel der kommer fra højre må være strømførende, efter som det går ud mod tavlen.

Den grå ledning som er sat sammen med den brune, kommer fra det strømførende kabel.

Jeg har tilsluttet det sådan her, og fik liv i den, den tænder og kan skrue op og ned. Dog er jeg i tvivl om hvor vidt det er korrekt, og har derfor slukket for gruppen indtil jeg finder ud detgrå og sort fra strømførende, samlet i en muffe med sort til kogeplade

Blå fra strømførende kabel og videregående kabel samlet i en muffe, med blå til kogeplade

Brun fra strømførende kabel og videregående kabel samlet i en muffe med brun til kogeplade

Jord fra strømførende kabel og videregående kabel samlet I en muffe med jord fra kogeplade

Diagrammet ser således ud

I kogepladen er brun og sort faser. Blå og gulgrøn er nul og jord. Du viser to billeder med henholdsvis en  stikkontakt og en tilslutningsdåse til komfuret. Kommer strømmen fra stikkontakten eller forsynes stikkontakten fra tilslutningsdåsen?

fase
S. Fabrin skrev den 16-09-2021 19:38:46

I kogepladen er brun og sort faser. Blå og gulgrøn er nul og jord. Du viser to billeder med henholdsvis en  stikkontakt og en tilslutningsdåse til komfuret. Kommer strømmen fra stikkontakten eller forsynes stikkontakten fra tilslutningsdåsen?

 Måske lidt misvisende, og skulle jeg nok ha skrevet. Fjernede stikkontakten og skiftede den til en tilslutningsdåse. Det der ses er de samme ledninger og på samme placering

S. Fabrin skrev den 16-09-2021 20:04:23

Det ændrer noget. Hvad er sikringsstørrelsen og kabeldimensionen. Jeg spørger, fordi det ligner 1,5 mm2 ledere.

 Der står 16A på gruppen. Så tænker det må være 16A 400V. Det kan meget vel passe at de er 1,5mm. Dem fra kogepladen er noget større og må være 2,5mm

Du skal finde ud af hvilket kabel, der er forsyningen fra tavlen i den dåse. At forbinde en sort og en grå fra samme kabel i en muffe er en dårlig ide, hvis det er tilgangen har du kortsluttet (hvad der burde være) to faser.
Hvis den sorte som ikke oprindeligt var forbundet ikke er en forsyning, ville jeg muffe den af igen og lade den være.

Hvis kablet der kommer ind nederst til venstre er tilgangen, mangler du en fase til komfuret.

Der er også en pointe i at man traditionelt har brugt 2,5mm2 som forsyning på en 16A gruppe. Det er ikke nødvendigvis underdimensioneret med 1,5mm2, men det er lige til øllet. Du mister i øvrigt også noget mere effekt ;)
Piskeris: Velkommen på lds. Her er vist noget du har misforstået, eller må forklare nærmere.
Der er også en pointe i at man traditionelt har brugt 2,5mm2 som forsyning på en 16A gruppe. Det er ikke nødvendigvis underdimensioneret med 1,5mm2, men det er lige til øllet. Du mister i øvrigt også mere effekt  ;)
Det er ikke tradition men derimod stærkstrøm reglementet der i mange mange år har angivet at der skal bruges 2,5mm2 ved 16 A sikringer. ( der er nye regler nu som ofte dikterer større kabel ved 16A sikringer.
Man mister ikke effekt ved at bruge 1,5 mm2 ( jo teoretisk fordi der er en my mere tab ) Effekten er afhængig brugsgenstanden og spændingen. Så man har samme effekt indtil sikringer springer. Og så er vi tilbage til 1,5 mm2 ledning som i mange år kun måtte sikres med 10A og derfor ikke kan holde så længe ved den større effekt forbrug.
Der har været en polemik omkring elselskabernes krav om 2,5 mm2  til komfurinstallationer ( fællesregulativet) Men så vidt jeg ved er der ingen der har anfægtet det krav selv om de ikke har haft myndigheden til det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En lille opdate efter nærmere undersøgelse af det el der foregår i køkkenet.
(gule cirkel) kablerne går fra el tavlen og ud af væggen, ikke forbundet til noget på vejen, så vidt jeg kan se..

(Røde cirkel) det tykke kabel går til den første stikkontakt ( hvor køleskabet er tilsluttet lige pt) og føres videre til 1 stikkontakt( den er fjernet og det er der hvor kogepladen er tilsluttet. Der stod iøvrigt "køleskab" ovenpå) og 2 andre stikkontakter uden afbryder i køkkenet. Alle de stik styres af den røde afbryder på eltavlen..

(Grøn cirkel) går direkte fra eltavlen og til stikket, og styres af den grønne cirkel på eltavlen. (Der sidder et mærkat ovenpå, hvor der står "ovn")

(Blå cirkel) går direkte fra eltavlen og over til en enkelt stikkontakt med 2 udtag uden afbryder, og styres af den blå afbryder på eltavlen

Ved ikke hvor meget det hjælper. Var måske lidt selv ude i, at der kan var sat op til kun at kunne tilsluttet et komfur, og ikke ovn / kogeplade separat hver for sig.

Nydeligt stykke undersøgelses-arbejde du har lavet.
Du mangler strøm til den kogeplade, 10A som der er forsikret med på det meste, er ikke nok til at trække en kogeplade på fuld effekt. Det vil virke hvis du ikke skruer helt op, men en dårlig ide.
Den grønne har du også kun een fase på, og hvis du vil have en ovn er den oplagt til formålet. Alternativt kan du bruge fasen derfra til at drive den ene halvdel af komfuret - men det er noget rod - og skal opmærkes tydeligt. Desuden mangler den anden side af komfuret så strøm.
 
Den rigtige løsning:
Jeg ville få sat en ekstra gruppe i tavlen og trukket et 2,5mm2 kabel til kogeplade. Du kan evt. få udskiftet den disponible (Disp.) gruppe til een med flere faser - hvis plads i tavlen er en udfordring.

#ev elmand, de nye regler, IB som trådte i kraft 1/7/2017, kræver ikke større kvadrater ved 16A forsikringer, tværtimod kan man dimensionere en 1,5mm2 med op til 22A ved oplægning på væg, jf. tabel B.52.5.
Man mister effekt ved 1,5mm2 ift. 2,5mm2, jf. Tekniq appen, som beregner efter formlen lige under tabel G.52.1, mister du ~56W på 10m og ~117W på 20m. Ved ikke om du betegner det som en my, jeg foretrækker min effekt bliver forbrugt i brugsgenstanden, og ikke i kablet.
1,5mm2 må mig bekendt i udgangspunktet forsikres med 13A i ældre installationer, se sikkerhedsstyrelsen, det kan Googles. Der er noget om hvorvidt ældre 10A smeltesikringer må udskiftes til 13A.
Fællesregulativet har intet at gøre med dimensionering af hverken forsyning eller tilledninger på brugsgenstande i alm. boliginstallationer. De er mere interesseret i spændings-kvalitet og fasekompensering. Kom gerne med en kilde til hvor i FR du mener der stilles pågældende krav, jeg nærlæste den ikke ;)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis