Tilslutning induktionskogeplade

Jeg er lidt I tvivl om hvilke ledninger der skal forbindes.
Da jeg fjernede stikkontakten var den lysebrune og grå sat sammen i en muffe, mens den sorte ledning lå løst, ikke blottet kobber.
Ellers sat sammen i par I stikkontakten. Jord + jord, nul + nul, og brun.
Sådan her så det ud da jeg fjernede kontakten.
Så langt nåede jeg før jeg kom i tvivl

Jeg er lidt I tvivl om hvilke ledninger der skal... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Piskeris skrev den 17-09-2021 14:42:33

Nydeligt stykke undersøgelses-arbejde du har lavet.
Du mangler strøm til den kogeplade, 10A som der er forsikret med på det meste, er ikke nok til at trække en kogeplade på fuld effekt. Det vil virke hvis du ikke skruer helt op, men en dårlig ide.
Den grønne har du også kun een fase på, og hvis du vil have en ovn er den oplagt til formålet. Alternativt kan du bruge fasen derfra til at drive den ene halvdel af komfuret - men det er noget rod - og skal opmærkes tydeligt. Desuden mangler den anden side af komfuret så strøm.
 
Den rigtige løsning:
Jeg ville få sat en ekstra gruppe i tavlen og trukket et 2,5mm2 kabel til kogeplade. Du kan evt. få udskiftet den disponible (Disp.) gruppe til een med flere faser - hvis plads i tavlen er en udfordring.

 Det var også lidt den løsning jeg havde "frygtet" med en ekstra gruppe... hvad tænker du den "disp" afbryder? Har ikke lige fået sat lys op i entréen endnu. Men kunne ikke lige se hvor den ellers skulle høre til..

Mtko skrev den 17-09-2021 15:16:38

 Det var også lidt den løsning jeg havde "frygtet" med en ekstra gruppe... hvad tænker du den "disp" afbryder? Har ikke lige fået sat lys op i entréen endnu. Men kunne ikke lige se hvor den ellers skulle høre til..

Disp. plejer at betyde der ikke er forbundet noget som helst til den, andet end strøm fra HPFI’en. Så har man noget at udbygge installationen med senere.
Du kan åbne tavlen **hvis du er forsigtig og føler dig tryg** og kontrollere om der sidder ledninger både for oven og forneden, mit gæt er der kun går ledninger ind et sted.

Lyset i gangen burde bare sidde på ‘lys‘-gruppen. Meget normalt på ældre tavler at samle alle lampeudtag på een gruppe.

Hvis det er til at trække et nyt kabel til køkkenet, er det ikke nogen vild samlet udgift. En større gruppe til tavlen tager 10min at sætte i, og de koster ikke det vilde i ren indkøb.
Piskeris skrev den 17-09-2021 15:34:49

Disp. plejer at betyde der ikke er forbundet noget som helst til den, andet end strøm fra HPFI’en. Så har man noget at udbygge installationen med senere.
Du kan åbne tavlen **hvis du er forsigtig og føler dig tryg** og kontrollere om der sidder ledninger både for oven og forneden, mit gæt er der kun går ledninger ind et sted.

Lyset i gangen burde bare sidde på ‘lys‘-gruppen. Meget normalt på ældre tavler at samle alle lampeudtag på een gruppe.

Hvis det er til at trække et nyt kabel til køkkenet, er det ikke nogen vild samlet udgift. En større gruppe til tavlen tager 10min at sætte i, og de koster ikke det vilde i ren indkøb.

 Modtaget. Jamen så er der ikke andet for. Tak for hjælpen!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis