Udrette skæve skabslåger?

Hej

Jeg har et gammelt snedkereret klædeskab som jeg er glad for.
Nogle af lågerne er imidlertid skæve eller har slået sig. Det gør, at nogle af lågerne enten binder eller som på billedet her gaber.

Billedet herunder viser en låge som er lukket i bunden, men gaber for oven. Altså er lågen skæv. Den gaber måske 1cm og er nok 180cm høj.

Kan man fikse sådan noget?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nederste hængsel lidt ud og øverste hængsel lidt ind. Men du skal vise hvilke hængsler der sidder på den for at man kan være mere specifik.
 Lågen er tilsyneladende lige på forkant men gaber naturligvis.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 16-09-2021 14:24:45

Nederste hængsel lidt ud og øverste hængsel lidt ind. Men du skal vise hvilke hængsler der sidder på den for at man kan være mere specifik.
 Lågen er tilsyneladende lige på forkant men gaber naturligvis.

 Så fik jeg taget et billede af hængsler.

Hvad med at lave nogle nye låger, var det en mulighed? Nogle pæne plader træ i et materiale du kan lide, og så kør en tur med overfræser på siden af dem så de får en fals der passer ind i skabet. Du kan sikkert genbruge hængslerne.
Philippe82 skrev den 20-09-2021 13:45:22

Hvad med at lave nogle nye låger, var det en mulighed? Nogle pæne plader træ i et materiale du kan lide, og så kør en tur med overfræser på siden af dem så de får en fals der passer ind i skabet. Du kan sikkert genbruge hængslerne.

 Joh. Det kan jeg måske blive nødt til.

Men det er derfor jeg gerne vil undersøge først, om det kan lade sig gøre at fikse dem jeg har.
Men det vurderer du ikke at jeg kan eller hvordan?

Jeg har nemlig ikke lige en overfræser... Men projektet kan naturligvis være en årsag til at anskaffe en   
Annonce
Prøv lige inden du kaster dig ud at bygge nye låger. om de rent faktisk er skæve.
Løft dem af og læg et vaterpas eller noget andet du ved er lige, på dem og chek.
Jeg gætter på at det er hængslerne der med tiden er blevet slidte. De kan enten rettes eller der kan lægges en skive i mellem hvis det er nødvendigt. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja så er 2 typer som er vanskeligt at adskille. Den ene sidder med vinkel bukket plade på korpus og låg medens den anden har en skrue der er skruet direkte ind i kanten af låge.
Hvis det er den sidste type ville jeg tage lågen af dreje den nederste ( hvis det er toppen det gaber) en eller 2 omgange ud og se om det bliver bedre eller værre. Bedre så er du på rette vej Værre så er det den anden der skal rettes lidt.
Er det den første type så kan kan lille hængsel retter ofte hjælpe på problemet.
Det er umulig at se på et bille om tågen virkelig er skæv eller om det er indstilling der kan afhjælpe det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis