Trælim og træstøv.

Jeg skal proppe en masse huller hvor jeg har skruet skruer ned i mine gulvbrædder for at stoppe knirkeriet.
Jeg vil fylde en blanding af trælim og træstøv ned i hullet men hvordan gøres det?
Tager jeg bare en trælim op på et lille bræt, smuldrer støv over og rører rundt i det med en pind?
Hvordan får jeg det rent praktisk ned i hullet bagefter uden at svine på fingre og området rundt om hullet?
Og kender du et ca blandingsforhold mellem lim og støv?
Og er det overhovedet muligt at slibe trælimen ned til gulvhøjde efter den er tørret eller er den for hård til sandpapir?

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har brugt et ordentligt propborsæt ville jeg bare bruge ren trælim.
Jeg plejer at blande lim og støv med en spartel, og det skal være samme konsistens som spartelmasse når du er færdig. Det er vigtigt at du bruger samme træsort da der ellers let kan komme "skygger".
Brug spartlen til at trykke det godt ned i hullet, ved at køre/trække det over fra flere forskellige retninger.
Når limen er tør, kan det slibes på lige fod med andet træ.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
PinkHenrik skrev den 15-09-2021 18:31:19

Jeg plejer at blande lim og støv med en spartel, og det skal være samme konsistens som spartelmasse når du er færdig. Det er vigtigt at du bruger samme træsort da der ellers let kan komme "skygger".
Brug spartlen til at trykke det godt ned i hullet, ved at køre/trække det over fra flere forskellige retninger.
Når limen er tør, kan det slibes på lige fod med andet træ.  

Hvor meget støv kommer du ca i? Altså er vi ude i 50% af hver. Eller er det bare var 10% støv? (Vi er enige om at støv laves ved at slibe på et stykke træ af samme art, ikke?)

Hvad mener du med skygger?

MHT at komme det i med en spartel så vil jeg jo helst ikke have det på resten af gulvet, eller et det måske ligemeget fordi man bare kan tørre det af igen med en våd klud da trækul tørret langsomt?

Hvordan opbevarer du den blandede lim så ikke dem tørre du, hvis nu det tager mange timer hvis man har mange huller eller skal gøre det over flere dage.

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
PinkHenrik har beskrevet fremgangsmåde og forbehold ganske klart.

Dog skal du være forberedt på at lim/savsmuldspropperne arbejder sig op i takt med at skruerne påvirker brædderne. I løbet af godt et halvt år kan det mærkes hvis du går med bare fødder på gulvet.

P.S. Du rider stadig en død hest ved at fortsætte med en fejlkonstruktion.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nu kender jeg ikke konsistensen på blandingen af lim og smuld..
Men til fortyknet epoxy bruger jeg, engangs plast sprøjteposer, der kan man så klippe enden af, så man får den størrelse "pølle" man har brug for.
Så måske det også kan bruges til dit formål ??
Denne her type, som de fleste dagligvare butikker har.

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tosaa skrev den 15-09-2021 21:08:58

Hvor meget støv kommer du ca i? Altså er vi ude i 50% af hver. Eller er det bare var 10% støv? (Vi er enige om at støv laves ved at slibe på et stykke træ af samme art, ikke?)

Hvad mener du med skygger?

MHT at komme det i med en spartel så vil jeg jo helst ikke have det på resten af gulvet, eller et det måske ligemeget fordi man bare kan tørre det af igen med en våd klud da trækul tørret langsomt?

Hvordan opbevarer du den blandede lim så ikke dem tørre du, hvis nu det tager mange timer hvis man har mange huller eller skal gøre det over flere dage.

 
Jeg har ikke noget blandingsforhold, da det ikke betyder så meget. Jo mere støv du blander i jo "federe" bliver "massen", lidt lige som hvis du blander cement, eller kartoffelmospulver   Og limen tørrer jo gennemsigtigt op, så man kan ikke se blandingsforholdet når det først er tørt.
Når jeg taler om skygger, så opstår ved at du bruger en "beskidt" støv der så betyder at din fyldning bliver en anelse mørkere end det træ der bliver fyldt i. Jeg bruger også støv fra rystepudser/excentersliber, og brug kun rent træ uden knaster.

Hvis du bruger en spartel så kan du trække det overskydende af med spartlen så der stort set ikke er noget der skal slibes, dog kan du så ved større huller risikere at limmassen synker lidt når den tørrer, så du skal spartle 2 gange. Men igen ikke anderledes end ved almindelig spartelmasse.

Jeg opbevarer ikke blandingen, men laver en lille portion ad gangen, lige nok til at lave nogle huller.
Hvis du starter med at lave støvet så du er sikker på at have nok, og opbevarer det i en bøtte. Så er det bare at trykke en klat lim ud på en plade, blande støv i, til den rette konsistens og spartle....gentage processen til du er færdig.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Blandings forholdet afhænger af hvor grov støvkornene er. Så man er nødt til at blande i indtil den konsistens som man kan spartle med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
For at bringe begreberne på plads: Der er er ikke tale om støv men savsmuld i samme træsort som underlaget, og det ændrer ikke på hvad PinkHenrik har tydeligt beskrevet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Savsmuld / slibestøv   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Inden du får lavet alt for mange huller, så lav lige et par prøver for at se/høre, om det overhovedet hjælper.
Har selv en første sal, hvor gulvet knager ad h....... til. Det mente en tømrer sagtens kunne klares med nogle skruer og propper. Hjalp ikke en hujende fis.
Jeg ved ikke helt, hvorledes gulvkonstruktionen er, men jeg ved, at der var en større ombygning af hele 1. sal i slutningen af 80.erne og så vidt jeg kan se, så er væggene stillet ovenpå gulvet.
Om det er medvirkende til vores problem (som anført af Rantzau), skal jeg lade være usagt, men en professionel gulvlægger har efterfølgende oplyst, at han ikke mener, at der kan gøres noget ved det - medmindre det hele pilles af og der lægges gulv helt forfra. Han ville ikke engang se på det.
Så vi lever med knageriet, da total ombygning af 1. sal er for stor en omgang i forhold til generne.

Kurt B. Andersen
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også