Lime knækket havefigur

Denne gamle havefigur fra ca. 40-50'erne, 50 cm høj, nok cement, er gået i to stykker. Indvendig holdes delene samlet af en stang eller lignende. Jeg har kig på diverse montagelime, fx fra Pattex, da montagelim skulle udmærke sig ved også at være udfyldende, hvis delene ikke passer helt sammen.
Udad regner jeg med at efterlade en fuge til fugemasse, som ligner cementen/betonen, som her er lys beige. Hvilken det skal være, ved jeg ikke. Måske skal figuren males efterfølgende.
Har nogen erfaring med den slags reparation, og hvad der er bedst at bruge?
:-)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo en fin rustik figur, jeg ville lime den med epoxy, og lade revnen være synlig, det bliver pænere end at prøve at lave noget der ligner.
Husk at den skal være gennemtør inden du limer..
LINK​​​

Vi prøver igen, i morgen --
LIP fliseklæb funger perfekt. Jeg har repareret en havefigur (fuglebad) i samme materiale (cement). LIP fliseklæb binder på stort set alt og er frostsikker. Det er samtidig plastisk så du kan fuge limfladerne med en klud så reparationen ikke ses og er samtidig vandtæt.

Du behøver hverken efterfuge i samme farve eller male. Vind og vejr sørger for at farveforskellen hurtigt forsvinder.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for gode tips! Også det med at lade revne være revne, værd at overveje. I Japan er der jo en gammel tradition med at klinke med guld, netop i respekt for tingen selv og tidens tand. :-)
Fliseklæb lyder også som en god mulighed. Jeg har lige skrevet og sendt billedet til LIP og spurgt, om der er råd eller kommentar til det. Selv tænker jeg, at der kan være lidt forskel i belastningen på et vandret fuglebad og en lodret figur.
Og så er der holdbarheden. Selv er jeg bare helt erfaringsløs lige her. :-)
Jeg er desuden lidt ekstra obs på at finde set rigtige, fordi det er en gammel figur og endda et mindesmærke for et familiemedlem.   
 
Fuglebadet var fra Lahema og består af knust marmor som tilslag og cement. Fuglebadet hviler på en godt 1 meter høj figurgruppe, og reparationen med LIP fliseklæb har holdt i flere år uden mindste tegn på svækkelse hverken hvad angår stabilitet eller vandtæthed.

Figuren du viser var indtil for få år siden i Lahemas katalog som standardvare og består sandsynligvis også af knust marmor og cement, så værdien i kroner og ører er nok begrænset, men affektionsværdien kan være vanskelig at værdisætte. Med det in mente ville jeg ikke have betænkeligheder ved at reparere figuren med LIP fliseklæb.

LIP fliseklæb har jeg med succes anvendt flere gange når de gængse metoder ikke var optimale.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også