Lysstofrør med dæmper

Jeg er flyttet i nogle gamle kontorlokaler , som er lavet om til lejlighed og i loftet er der lysstofrør 40x40 med 3 stk 14watt X antal i lejligheden.
I stue og køkken er der lysdæmper på og mit spørgsmål er, om der er en besparelse ved at dæmpe styrken når nu det er lysstofrør?
Andet spørgsmål er om man kan sætte en anden slags lysdæmper på, end den slags der sidder på nu? Har ikke lysdæmper på resten af lejligheden hvor der også er lysstofrør  (gang og væresler)
Lars 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Almindelige lysstofrør kræver specielle armaturer for at kunne dæmpes. I dit sted ville jeg skifte rørene ud med LED rør. Det giver en besparelse.

fase
Man kan da godt dæmpe et godt gammeldags 40 W (36 W ) lysstofrør , med en skyde eller dreje modstand , det blev brugt meget førhen på diskoteker og lign . især med røde lysrør ...................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
S. Fabrin skrev den 15-09-2021 17:15:42

Almindelige lysstofrør kræver specielle armaturer for at kunne dæmpes. I dit sted ville jeg skifte rørene ud med LED rør. Det giver en besparelse.

 tak for svar. 

De armature jeg har nu virker fint med at kunne dæmpes med de dæmpere der sidder på. Men vil jeg kunne bruge andre dæmpere end dem der sidder på? Og spørgsmålet er om hvis jeg dæmper helt ned, vil jeg så have en besparelse i forhold til max styrke? Eller bruger den samme mængde strøm?
karl smart skrev den 15-09-2021 17:27:58

Man kan da godt dæmpe et godt gammeldags 40 W (36 W ) lysstofrør , med en skyde eller dreje modstand , det blev brugt meget førhen på diskoteker og lign . især med røde lysrør ...................

 tak for svar. 

En ganske alm lysdæmper med dreje eller glide funktion? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis