Vende vinduer på hovedet?

Hej :)

Jeg har slebet og oliegrundet og kittet en håndfuld vinduer i mit rådne hus, og er nået til et dobbeltvindue på sydgavlen på første sal.

Som alle andre ting i mit hus, har de tidligere ejere totalt ignoreret vedligeholdelse, og det har forårsaget en del tæring af udendørstræværk, specielt her i sydgavlen. Vinduerne er termovinduer fra 1995, og hvis de havde været vedligeholdt løbende, havde de været i perfekt stand stadig. I stedet er de i stigende grad ramt udvendig af nedbrydning forårsaget af en langvarig cyklus af regnvand og soludtørring. De hænger sammen, og er egentlig solide nok, og de behøver derfor ikke udskiftning endnu, såfremt jeg giver dem en seriøs bunke kærlighed lissom jeg har gjort med resten af vinduerne i stueetagen. Dvs. fjernelse af resterende maling og tærede lister og bånd, nedslibning, oliegrunder, nye lister og bånd og træbeskyttelse.

Jeg har på nuværende tidspunkt fjernet lister og glas og slebet dem godt ned. Og så er det jeg spekulerer på noget. Træet er jo i sagens natur hårdest ramt i bunden, da det er her, regnvandet har fået lov til at hygge sig allermest. Samtidig er vinduerne helt symmetrisk opbygget. Det er som nævnt et todelt vindue — altså en stolpe i midten og så et vindue på hver side, hvert med tre identisk størrelse ruder. Den eneste måde, man kan se forskel på hvad der er op og ned, er at der er en anelse forskel i hængslernes placering — de øverste er placeret lidt tættere på toppen af vinduet end de nederste er placeret nær bunden af vinduet.

Så jeg tænker, at jeg med fordel kunne dreje vinduerne 180 grader, så det venstre vindue bliver det højre og omvendt, og så rette placeringen af hængslerne, så de stadig passer i rammen. På den måde bliver det mest skadede træ nu placeret øverst, og det mindst skadede træ nederst — bedre klar til flere tæsk fra Moder Natur.

Er der nogen som helst grund til at det er en dårlig idé? Er der noget inde i sådan et vindue, som er afhængig af vinduets orientering? F.eks. kan jeg jo se, at der er "huller" ned i hver side af vinduernes ramme, tilsyneladende fra top til bund. Jeg antager at det er for at lade træet ånde, men jeg kan jo ikke se ind i vinduet og dermed få svar på, om der er noget som helst derinde, der "gerne vil pege op eller ned."

På forhånd tak :)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt montere man termoruder i sidehængte vinduer så de er klodsede op for neden ved hængselsiden og for oven modsat så ruden bære rammen. Hvis du også ændre det skulle der ikke være noget i vejen med din ide.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Fedt, Kovas! Tak for svar :)

Hvis jeg forstår dig ret, så taler du om de plasticklodser, der holder selve ruderne på plads inde i rammen? I så fald er det ikke et problem at putte dem rigtigt i igen, for jeg har pillet glassene helt ud.

I mellemtiden kom jeg til at spekulere på, om der mon er en speciel grund til at øverste hængsel er lidt tættere på toppen af vinduet end nederste hængsel er på bunden (måske en eller to cm i forskel).

Hvis ikke, tror jeg nemlig hellere, jeg vil flytte hængslernes plads i karmen. Det ville løse et andet problem, at en af de (ikke-rustfri) skruer knækkede i karmen, da jeg skruede vinduerne ud, så der nu sidder en skrue uden hovede i vejen derinde (og ja, efterfølgende er det lykkedes mig at få hængslerne skilt ad, men de hang så godt sammen, at jeg endte med at skrue den af, i og med det var lidt spooky at hænge halvt ud af vinduet i fem meters højde og flå i vinduer XD)

Ved du eller en anden det?

Tak igen :) 
Det er korrekt at det er plasticklodserne jeg tænker på. Det med det øverste hængsel er fordi det gør at det bliver stærkere i forhold til ud ad træk for oven. På de sidehængte vinduer jeg har er der et ekstra hængsel så der sidder to for oven og et for neden.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Alright, det tænkte jeg nok var derfor :)

Tak igen. Jeg tænker det nok et bedst at ændre placeringen på vinduerne, så. Men jeg vil lige måle efter, når jeg kommer hjem, for hvis det virkelig blot er en eller to cm til forskel, kan det vel ikke betyde alverden, eller hvad? Har lige købt nogle ordentlige rustfri NKT-skruer med torx I Jem og fix. 
De vinduer jeg har ser også symmetriske ud ved første øjekast. Men karmen / falsen nederst har fald udad, hvorimod den er helt lige øverst.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også