Hvorfor to termostater efter hinanden

Hejsa,

Jeg er i gang med at prøve at finde hoved og hale i mit fjernevarme/gulvvarme anlæg og er stødt på en død ende jeg ikke helt kan forklare.
VVS'eren der lavede installationen i tidernes morgen samler retur fra varmeveksleren til gulvvarmen og vandbeholderen og sender det til retur værk. Dog undrer jeg mig her over at der er blevet sat en termostat på retur fra varmeveksleren, og så igen lige efter samlingen af varmeveksler og gulvvarme retur.

Hvorfor ville det være en fordel at kunne indstille "begge ting" samlet, især da jeg har en termostat på gulvvarme shunten, samt en AVTB på beholderen allerede. Og hvad bør jeg egentligt så stille på, for at justere gulvvarme temperaturen?

Jeg har prøvet at tegne det op som et diagram så det forhåbentligt giver mening:

Og her et billede fra virkeligheden som man nok desværre ikke kan se meget ud af, men hvor at de 2 termostater fra retur varmeveksler og efter samlingen kan ses (hhv. venstre og højre termostat i midt):

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din skitese viser to systemer, Hvor det ene, styret af AVTB ventilen, er varmtvandsbeholder og det andet er dit varmesystem. De to systemer kan derfor reguleres uafhængig af hinanden. Det er den normale og rigtige måde at lave det på.

fase
Tak for svaret :) AVTB og termostaten på varmevekslerens retur (gulvvarme) giver god mening, men jeg forstår fortsat ikke termostaten efter samlingen af retur fra beholder og gulvvarme. Den vil jo uundgåeligt regulere begge ting samtidigt, hvorfor er det interessant, og hvad bør jeg egentligt sætte den termostat på?
Hvor er følerne til dine RAVK vantiler monteret?
Jeg går ud fra at din AVTB ventil har føleren monteret i et dykrør i varmtvandsbeholderen.

Søren O
Termostaten fra retur varmeveksler til gulvvarme har føler oppe på fremløb til shunten, så det giver god mening. Termostat efter samlingen af beholder og varmeveksler har føler lige efter/ovenover sig selv (derfor på retur til fjernvarmeværk). Det er vel derfor en termostat der justerer hele anlæggets temperatur (både beholder og gulvvarme). Det virker bare meget underligt af min, dog meget begrænsede, erfaring :)
Den sidste termostat begrænser dit anlægs kapacitet, da den lukker for returvandet hvis det ikke er afkølet nok.
Jeg vil mene at den for at gøre gavn, skulle flyttes over på returløbet fra varmtvandsbeholderen. Det vil sikre optimal opvarmningskapacitet på varmtvandsbeholderen, og samtidig sikre at returvandet fra varmtvandsbeholderen er ordentligt afkølet.


Søren O
Jeg frygtede også således. Tak for dit svar, jeg hiver fat i en VVS'er :) 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis