Vandkøling

Hej
Jeg forsøger at bruge PC vandkøling til at køle en vandkølet spindel.
Jeg har lavet en tegning og har også samlet det sådan, men der er et par ting jeg er i tvivl om.
Hvis der er luft øverst i radiatoren, så kommer det vel aldrig ud?  
Luften skal først ned til den nederste slange på radiatoren, for at komme ud i vandbeholderen.
Når der er luft i radiatoren så er det ikke særlig effektivt køling.

Og en anden ting, når det hele er et lukket kredsløb og det kommer op at køre og vandet bliver lidt varmt, så trykket i systemmet stiger lidt, skal et af de påfyldnings huller så ikke stå åben, så overtrykket kan komme ud?  Vil vandet så ikke begynde at komme ud af påfyldningshullet? Toppen af vandbeholderen er 3cm under toppen af køleren.

Når jeg ser de andres PC vandkøling, så monterer de køleren øverst og pumpen med beholderen nederst, som på billedet.  Er køleren så ikke fyldt med luft? Og de siger at der er en meget god måde at montere det på.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved normale opvarmnings radiatorer skal det varme vand komme ind øverst i "køleren" Det er vist ikke nødvendig her. Hvis køleren ligger øverst så skal det være et lukket system, og der må ikke være åben ved pumpen.
  Selv med skiftende regeringer så har ingen statsminister turdet pille ved den lov der hedder tyngdeloven  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det var da værd at prøve, og undgå at åbne for vandbeholder. Med så lidt vand og sikkert begrænset temperatur stigning så er vandets udvidelse meget begrænset. Så mon ikke beholdere og slanger kan optage den smule. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Man monterer køleren over pumpen således at det luft der måtte være i systemet samler sig i køleren og altså ikke i pumpen.

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Mon ikke luften skal hen til det han kalder udluftning ? Det sidder på pumpen/beholder

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg tror jeg vil prøve at bytte slanger på køleren og løfte pumpen 4 cm op, så toppen af køleren kommer til at ligge i samme højde som vand niveau i beholderen.  Inden jeg fylder vand på.  
Kæmpekran - det må være bedst når pumpen er under vand og  radiator uden luft i. 
 
 
Hvis ikke du får det til at virke ordentligt, vil jeg anbefale at du kobler en ganske almindelig Grundfos cirkulationspumpe på. Det har jeg gjort på min cnc fræser og det virker og den kan uden problemer løfte vandet i 1.5 m's højde. Jeg fandt en i G&G til 100kr. Hilsen Johnny 

Johnny cnc
Tak Johnny.
Jeg har allerede eksperimenteret med en god akvariepumpe og en vanddunk på gulvet med lange slanger op til spindlen.  Det virker fint, men fylder for meget. Enten slanger med vand eller en 230V ledning skal op til pumpen.
Jeg vil hellere have det hele oppe ved spindlen og bare trække en 12V ledning op til pumpen. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis