Aftræk til emhætte under betondæk

Hej

Står overfor at skulle bygge nyt hus.
Her får vi en kogeø hvor der skal installeres en kogeplade med integreret emfang.

Min plan er at installere aftrækskanalen(90x220 fladkanal) i isoleringen under betondækket.
Længden bliver omkring 2,5 meter fra kogepladeaftræk til ydermur. Og der vil blive 3 90 graders knæk.

Vil det give nogle udfordringer med at fedt/væsker opsamler sig i bunden i og med at kanalen bliver nødt til at gå op igen inden murgenemføringen?

Har fået fortalt af en køkkenmontør at der ikke er meget fedt/væsker som ryger igennem filter og at resten nok skal blive blæst ud. Men er stadig lidt i tvivl. Nogen der har erfaring med denne type rørføring?
På forhånd tak.

Mvh
Martinkc
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du sagtens få til at fungere.
Til Bora produkterne findes der specielle rør til det og deres forhandlere kan levere en komplet arbejdsbeskrivelse for deres produkter, til netop denne løsning.
MEEEN, hvorfor ikke vælge en løsning med kulfilter?
Alle downdraft kogeplader fås med kulfilter, og der giver super god mening især i nybyggeri, hvor du jo alligevel får et ventilationsanlæg med varmeveksler, at du udnytter varmen fra køkkenet i ventilationsanlægget.
Din downdraft vil jo tage alle fedtpartikler i fedtfilteret, al lugt i kulfilteret og den smule fugtig luft som kommer fra madlavning bliver snuppet af ventilationsanlægget.
I sidste ende er det en markant billigere løsning både i anlæg og drift
Hej GDS-manden
Tak for svar, og gode pointer. Har også overvejet recirkulation, også pga. det undertryk jeg har hørt aftræksemhætter skaber i de nye huse, som jo er nærmest helt tætte. Har dog hørt at man kan koble ventilationssystemet elektronisk sammen med emhætten, så den vil skyde mere luft ind i huset hvis emhætten bliver tændt. Men det er ikke lovligt i nybyggeri. Man kan søge dispensation, men ved ikke om man får dispensationen, nu når muligheden er der for at lave aftræk?

Jeg har købt en Siemens ex877lx33e og en eico Tesla for noget tid siden(bliver et dobbelthus) Tror jeg vil prøve at sætte det op med rørføringen, og lige teste hvor meget forskel der er på suget med og uden rørføringen. Og om der sætter sig en masse skidt nede i kanalen, det må være nemt at se på helt nye hvide rør :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis