Udstødningsventil hænger Suzuki DF6A

Det drejer sig om en Suzuki DF6A  6 hk 4 takt påhængsmotor fra 2017
Udstødningsventilen hænger  ( ingen komprimering )
Det er nu anden gang det er sket, første gang for 6/7 uger siden det samme.
Har konstanteret at der ikke er nogen termostat monteret!!
Er der mon noget sammenhæng her??  


VN
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du køre uden termostat, kommer motoren ikke op i driftstemperatur, så det kan meget vel være derfor, ventilen sætter sig i sod.
Måske du kan rense den med et velegnet middel, hvis du kan få den startet.
(i gamle dage brugte man vand, og skulle det være rigtig fint destilleret vand, som man sprøjtede ind i karburatoren ved ca 2500 o/m så blev alt sod kogt ud)

Vi prøver igen, i morgen --
Når man brugte vand, med eller uden brus, kunne man risikere at "koge" koks og sod ud under stempelringene, og på en gammel slidt motor kunne det give et stort olieforbrug.
Der var Redex nok mere skånsomt...

Vi prøver igen, i morgen --
Mange tak for svar begge to...
Har købt og  monteret ny termostat 50 gr. og ny udstødningsventil samt toppakning....
Nu kommer der temperatur på topstykket ( krydser fingre)


VN
Nu er den gal igen!!
Det drejer sig om Suzuki DF6  6 hk firtakter fra 2017
Det er nu 3 gang den laver bøvl...
Denne gang lidt anderledes, det viser sig udstødningsventilen er lukket og vippearmen er knækket....
Af med topstykket og lidt WD40 ned omkring ventilstammen et døgns tid, så af med ventilfjederen, ventilen var
rimelig nem at trykke ud.  ( ventilen ser ok ud med noget der ligner sod på ventilstammen )  Ellers ok.
Der er ret meget sod og noget krystal lignende noget omkring ventilstammen og udstødnings kanalen.
Note:
Den havde ikke været startet op i en 3-4 uger inden ulykken  

VN
Annonce
Bruger den motorolie, og bruger du den anbefalede type motorolie?
Måske du skal få honet ventilstyrs bøsningen lidt op, så ventilen går lidt løsere.
Er der en tætnings hætte på "toppen" af ventilstyret ?

Vi prøver igen, i morgen --
Har søgt på nettet om den motor. Det ser ud til at mange har problemer med at ventilerne sætter sig, hvis motoren ikke har været brugt i nogle uger. Jeg fandt ingen, der havde en løsning.
Tak for hurtig tilbagemelding til Jer begge  
Den bruger stort set ikke nogen olie, kører ikke ret meget og heller ikke så tit...
Ved ikke rigtigt hvad Suzuki anbefaler, har brugt det der var nærmest..
Første gang var det noget Moly-et eller andet, kan ikke rigtigt huske det..
Det er Quicksilver 10-30 som er på nu.
Der er olietyve på toppen af ventilstyret.
Overvejer det med at hone ventilstyret, syntes det er lidt risikabelt, der er ikke rigtig nogen vej tilbage..
Har bestilt en ny vippearm.
God weekend derude


VN
Kunne man forestille sig at regelmæssig brug af additiv/motorrens kunne afhjælpe problemet. Det bliver ofte anpris at give renere forbrænding meeen reklamer er jo taknemmelige.
Biltema har en 1/2l dunk til rimelige penge så det var jo et forsøg værd.

Bare kald mig BBB 
Hej igen derude..
Lidt opfølgning på Suzuki 6 hk 4 takt hvor udstødningsventilen hang.
Der er nu monteret ny vippearm og stødstangen rettet, og motoren kører   
Topstykket har ligget i blød i dieselolie i ca en uge og blevet renset...
Har tjekket sløret i ventil/ventilstammen, der er pænt slør her, når ventilen ligger løst i topstykket uden fjeder og olietyv
er der mellen 0,5-1 mm slup fra side til side, det burde vel være ok???
Der er noget sod på tændrøret, det ser ikke alt for godt ud, det er ikke den fine kaffegrums farve, som det burde.
1 : Her tænker jeg måske at justere på luftblandeskruen, den er skruet 1 3/4 omgang ud, måske knibes 1/2 omg ind
og så holde øje med tændrøret, ellers forsøge mig frem...
2 : Måske at købe nyt tændrør med højere glødetal, her er jeg på herrens mark der sidder NKG CPR6EA-9 på nu.
Måske det skulle hæves et nummer eller to??


VN
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis