Oliering blev for mørkt - slibes væk?

Hej

Jeg har netop givet mine tre (ubehandlede) reoler i birketræ to omgang Junckers Rustik Bordpladeolie valnød. De to hylder matcher i farven, men den sidste er en nuance mørkere. Jeg mistænker, at det er fordi olien er blevet mere koncentreret jo længere ned i bøtten jeg er kommet.
Kan jeg håndslibe for at få en lidt lysere nuance på den sidste uden at det giver slibespor? Eller skal jeg bruge en anden metode? 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så du rørte ikke olien op, før du brugte den? Ja, så kan der nok godt være sket en uheldig fordelen af pigmentet - men sandsynligvis ikke som du tænker;
Medmindre du vitterligt har brugt 1/3 af dåsen til hver af de 3 hylder, vil det være de lyse, der er for lyse, og den mørke har den 'rigtige' farve fra olien.
 
Og i så fald, hjælper det ikke meget at slibe den mørke og genbehandle den. Det er jo de lysere hylder, der ikke har fået pigment 'nok'. De lyse bør genbehandles med et lag olie med pigment i. Så kommer de nok alle tættere på hinanden i udseende, hvis du vel og mærke rører olien og pigment ordentligt op inden! Jeg ville ikke forsøge at slibe dem ned.
Jo, jeg har selvfølgelig omrørt og rystet inden jeg tog den i brug. Fulgte alle instrukserne som beskrevet og de har fået lige meget olie. Men ja, det er måske svaret. Jeg overvejede om terpentin måske kunne opløse olien på den sidste? De lysere er nemlig pænere..
Du skal ikke ryste, men RØRE og gøre det ofte under behandlingen. Ommer!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis