hvilke skruer til knirkende gulv?

Hejsa.
Fyrtræsgulvet på første salen er 28mm lavet i 2001, lagt oven på gammel (100 år gammet) plankegulv på 35 mm med 5mm masonit plade imellem.
Gulvet er lagt som ET stort gulv over hele 1.salen og så er gipsplade væggene sat ovenpå gulvet.
Det knirker helt ekstremt mange steder. Gulvet er skruet/sømmet fast  i fer og knot.
Jeg vil bore for med et tyndt bor, de steder det knirker, i midten af brædderne, og så sende 6-7 cm lange 4-5mm bredde skruer ned, sådan at det øverste lag brædder igen bliver hevet ned på plads. Vil bruge alm spunskruer med fræseribber i deres linsehoved.
(skruer dem 1cm ned i og fylder hullerne med trælim blandet med træstøv)
MEN jeg er blevet anbefalet at bruge skruer hvor det er glatte stykke under skruehovedet er lige så langt som øverste lag brædder, sådan og den kun bore i nederste lag og hiver i øverste lag.
MEN så har jeg læst herimde i forummet at andre har anbefalet andre at sørge for at bruge skruer med gevind HELE vejen op til hovedet. Hans agument var at ellers ville træet udvidde sig omkring det glatte stykke, med tiden, og så ville problemet opstå igen.
Hvad ville i gøre og hvorfor? Altså hvilken størrelse og type af skruer?
(vil ikke bore for  med et stort hul og proppe gulvet bagefter på sædvanlig vis, da det ville tage alt for lang tid pga det knirker for mange steder på ialt 120kvm)

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Hejsa. Fyrtræsgulvet på første salen er 28mm lavet... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har fuld forståelse for udfordringerne med at renoverer hus og have små børn samtidig. Vi har 3 børn, hvor de 2 mindste stadig var blebørn da en ny trappe der involverede begge etager blev bygget.

Desværre er de ingen andre realistiske muligheder end dem jeg har nævnt hvis du vil knirkeriet til livs. Du rider en død hest hvis du fortsætter eksperimenterne med skruer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg må nok tildeles give Rantzau ret - med det forbehold, at der kan være rigtig mange årsager til at dit gulv knirker. Vægkonstruktionen er bestemt en mulighed. Men det kan også helt banalt være for lang afstand mellem spær, og først og fremmest knirk mellem søm/samlinger i det nye eller gamle gulv - du kan bruge mange kræfter uden at opnå den effekt du vil have.
Jeg ville skrælle gulvet helt af, skære til langs vægge. De steder hvor vægge møder kortender, er det nok et spørgsmål om at erstatte gulvet under væggen med en "rem" på den rigtige led. Når det øverste gulv er af, kan du finde ud af om det er de gamle gulvbrædder der giver lyd, om de evt, kan slibes ned og bruges som gulv, eller du skal have nyt på.

Men altså....hvis du flår gulvet af, kan du jo næsten lige så godt prøve først med skruer - Terrasseskruer er grundlæggende skabt til formålet med god trækkraft - men så snakker vi også to skruer pr. brædt pr. spær. - OG det er et gigant arbejde at fjerne gulvet, når først du har dækket skruehuller -  og du kan ikke slibe det - så skruer er under alle omstændigheder en midlertidig løsning.

 

 


Mvh Troels
Tosaa oplyser det gælder et ældre hus opført i mellemkrigsårene. Samtidig ser jeg andre oplysninger andre steder der tyder på et landhus som indikerer huset oprindeligt er født med en let tagkonstruktion der igen giver et fingerpeg om afstanden mellem plankerne i etageadskillelsen.

Er huset ca. 7m bredt eller mere er sandsynligheden for at huser oprindeligt er opført med tanke for udnyttet 1.sal stor fordi der i midteraksen normalt er opført en bærende mur der fordeler vægten. Det gælder som udgangspunkt for Sjælland. I resten af landet kan der være variationer som jeg ikke er bekendt med.

Torsaa oplyser desuden at det oprindelig gulv er 35mm som igen indikerer stor afstand mellem plankerne i etageadskillelsen. Derfor er jeg temmelig sikker på tømmeret består af 6"x6" fuldtømmer i gran der var gældende for hele landet.

Med det in mente tvivler jeg på det oprindelige gulv knirkede. Kan det be- eller afkræftes? De 5mm masonitplader Tosaa omtaler må være en slåfejl. Masinot har i årtier kun været tilgængelig i tyndere demissioner (ca.3,5mm).

Anvendelsen af masonit indikerer desuden at det oprindelige gulv var slidt hvor masonit var et fornuftigt forsøg på opretning inden det nye trægulv blev lagt. Masonits denisitet har ingen virkning på knirkeriet.

TRRA omtaler terrasse skruer der har den bedste trækkraft, men det gælder kun i fri luft hvor træets kastning spiller en mindre rolle i forhold til underlaget. TRRA omtaler desuden mængde af terrasseskruer der spiller en væsentlig rolle hvis arbejdet skal gøres om.

Uanset årsagen vil jeg anbefale du starter med den åbenlyse fejlkonstruktion - montering af lette skillevægge direkte på et gennemgående trægulv.

Torsaa: Jeg har forstået du ikke vil lytte til de rigtige råd der både sparer både tid og penge. Held og lykke med din fortsatte søgen der beskæftiger din forudfattede meninger.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 16-09-2021 21:34:46

Tosaa oplyser det gælder et ældre hus opført i mellemkrigsårene. Samtidig ser jeg andre oplysninger andre steder der tyder på et landhus som indikerer huset oprindeligt er født med en let tagkonstruktion der igen giver et fingerpeg om afstanden mellem plankerne i etageadskillelsen.

Er huset ca. 7m bredt eller mere er sandsynligheden for at huser oprindeligt er opført med tanke for udnyttet 1.sal stor fordi der i midteraksen normalt er opført en bærende mur der fordeler vægten. Det gælder som udgangspunkt for Sjælland. I resten af landet kan der være variationer som jeg ikke er bekendt med.

Torsaa oplyser desuden at det oprindelig gulv er 35mm som igen indikerer stor afstand mellem plankerne i etageadskillelsen. Derfor er jeg temmelig sikker på tømmeret består af 6"x6" fuldtømmer i gran der var gældende for hele landet.

Med det in mente tvivler jeg på det oprindelige gulv knirkede. Kan det be- eller afkræftes? De 5mm masonitplader Tosaa omtaler må være en slåfejl. Masinot har i årtier kun været tilgængelig i tyndere demissioner (ca.3,5mm).

Anvendelsen af masonit indikerer desuden at det oprindelige gulv var slidt hvor masonit var et fornuftigt forsøg på opretning inden det nye trægulv blev lagt. Masonits denisitet har ingen virkning på knirkeriet.

TRRA omtaler terrasse skruer der har den bedste trækkraft, men det gælder kun i fri luft hvor træets kastning spiller en mindre rolle i forhold til underlaget. TRRA omtaler desuden mængde af terrasseskruer der spiller en væsentlig rolle hvis arbejdet skal gøres om.

Uanset årsagen vil jeg anbefale du starter med den åbenlyse fejlkonstruktion - montering af lette skillevægge direkte på et gennemgående trægulv.

Torsaa: Jeg har forstået du ikke vil lytte til de rigtige råd der både sparer både tid og penge. Held og lykke med din fortsatte søgen der beskæftiger din forudfattede meninger.

 Jeg vil da gerne lytte, men de råd er ikke mulige at følge i min situation. Jeg må arbejde med det jeg har at gøre med.

Indtil videre har jeg skruet i de steder hvor gulvet bragede mest og det hjalp helt vildt.
Så må vi se hvor længe.
Jeg er med på at problemet med at træet ikke kan give sig ordentligt stadig vil være der og at jeg stadig vil have steder hvor det knirker, måske steder som flytter sig i løbet af året.
Men det steder hvor gulvet brager voldsomt og gulvet gynger, der har det hjulpet meget skrue skruer i.

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis