hvilke skruer til knirkende gulv?

Hejsa.
Fyrtræsgulvet på første salen er 28mm lavet i 2001, lagt oven på gammel (100 år gammet) plankegulv på 35 mm med 5mm masonit plade imellem.
Gulvet er lagt som ET stort gulv over hele 1.salen og så er gipsplade væggene sat ovenpå gulvet.
Det knirker helt ekstremt mange steder. Gulvet er skruet/sømmet fast  i fer og knot.
Jeg vil bore for med et tyndt bor, de steder det knirker, i midten af brædderne, og så sende 6-7 cm lange 4-5mm bredde skruer ned, sådan at det øverste lag brædder igen bliver hevet ned på plads. Vil bruge alm spunskruer med fræseribber i deres linsehoved.
(skruer dem 1cm ned i og fylder hullerne med trælim blandet med træstøv)
MEN jeg er blevet anbefalet at bruge skruer hvor det er glatte stykke under skruehovedet er lige så langt som øverste lag brædder, sådan og den kun bore i nederste lag og hiver i øverste lag.
MEN så har jeg læst herimde i forummet at andre har anbefalet andre at sørge for at bruge skruer med gevind HELE vejen op til hovedet. Hans agument var at ellers ville træet udvidde sig omkring det glatte stykke, med tiden, og så ville problemet opstå igen.
Hvad ville i gøre og hvorfor? Altså hvilken størrelse og type af skruer?
(vil ikke bore for  med et stort hul og proppe gulvet bagefter på sædvanlig vis, da det ville tage alt for lang tid pga det knirker for mange steder på ialt 120kvm)

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge spunskruer med en glat del så du får trukket brædderne ned til undergulvet. Jeg ville bruge Monta-flex skruer som har et meget lille hoved, tror spunskruerne bliver meget synlige, selv hvis du forsøger at dække dem med lim og savsmuld.
perhans skrev den 14-09-2021 12:27:04

Du skal bruge spunskruer med en glat del så du får trukket brædderne ned til undergulvet. Jeg ville bruge Monta-flex skruer som har et meget lille hoved, tror spunskruerne bliver meget synlige, selv hvis du forsøger at dække dem med lim og savsmulden 
Tak for svar.
En glat del så lang at den går hele vejen igennem øverste lag gulvbrædder og de rkin er gevind i brædderne nedenunder??
Jeg har en masse monta-flex 4,2x55. Tror du de ville passe?
Men jo mindre et hoved, jo mindre er der vel også til at "holde" brædden på plads?
Hvis der alligevel skal lim-smuld i hullet hvad forskel gør det så om hullet er 7 eller 4 mm i diameter?

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Skruer hjælper ikke på en konstruktionsfejl:

Lad ALDRIG - med streg under ALDRIG vægge hvile på et trægulv.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 14-09-2021 22:24:18

Skruer hjælper ikke på en konstruktionsfejl:

Lad ALDRIG - med streg under ALDRIG vægge hvile på et trægulv.

 Selvfølgelig hjælper de på at hive brædderne ned så de ikke giver sig når man går på dem.

Hvorfor tror du ikke de gør det?

Men nej det var da en dum idé at lave vægge ovenpå trægulv. Men jeg har lige købt huset og det er den forrige ejer der har lavet 1. Salen.

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Tosaa skrev den 14-09-2021 21:55:03

Jeg har en masse monta-flex 4,2x55. Tror du de ville passe?
Men jo mindre et hoved, jo mindre er der vel også til at "holde" brædden på plads?
Hvis der alligevel skal lim-smuld i hullet hvad forskel gør det så om hullet er 7 eller 4 mm i diameter? 
4,2x55 er lige til den korte side men du kan jo prøve og hvis de nemt trækker gulvet ned er det sikkert fint. Det lille hoved på Monta-flex skruen er nemmere at få ned i træet så der er plads til noget lim oven på men du kan også prøve med alm. spunskruer hvis du føler dig mere tryg ved dem. Jeg tror ikke på at hovedet på Monta-flex skruerne bliver trykket igennem brædderne.
Annonce
Tosaa: Som jeg skrev er det en konstruktionsfejl at vægge hviler direkte på et trægulv. Træ der arbejder i takt med skiftende fugtforhold og temperaturer er langt stærkere end skruer.

Du har 3 muligheder.

1: Fjern de fejlplacerede vægge og gennemskær de gulvbrædder hvor væggene skal stå så væggene ikke forhindrer gulvbrædderne arbejder. Husk passende ekspansionsfuge mellem gulv og væg.

2: Med en multicutter kan du muligvis gennemskærer alle gulvbrædderne langs væggene så forbindelsen mellem gulv og vægge er adskilt. Husk også her en passende ekspansionsfuge.

2: Fortsæt med skruer i al evighed i den eksisterende fejlkonstruktion, og lev med knirkeriet.

Det er ikke noget jeg tror - det er noget jeg ved. Tvivler du på min forklaring, er du velkommen til selv at få bekræftet min forklaring og løsningsmuligheder andre steder.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ved du at det er det nye gulv der knirker, og ikke det gamle der knirker mod spær? det er garanteret sømmet i. 

Mvh Troels
perhans skrev den 15-09-2021 00:01:21

4,2x55 er lige til den korte side men du kan jo prøve og hvis de nemt trækker gulvet ned er det sikkert fint. Det lille hoved på Monta-flex skruen er nemmere at få ned i træet så der er plads til noget lim oven på men du kan også prøve med alm. spunskruer hvis du føler dig mere tryg ved dem. Jeg tror ikke på at hovedet på Monta-flex skruerne bliver trykket igennem brædderne.

 Okay tak.

Hvilken længde vil du da foretrække?
Hvis hovedet går en cm ned i brædderne så når den gennem begge lag, på nær 3mm med de 55mm.
Ville du sætte en skrue ned midt på brædderne, eller ville du tage ca 3cm fra kanten i begge sider, i zigzag ned af brættet, (nogle steder er brædderne nemlig presset mod hinanden så kanterne ligesom er skubbet opad)

MHT trælim og træstøv, hvordan gør jeg der?
Tager jeg bare en trælim op på et lille bræt, smuldrer støv over og rører rundt i det med en pind?
Hvordan får jeg det rent praktisk ned i hullet bagefter uden at svine på fingre og området rundt om hullet?
Og kender du et ca blandingsforhold mellem lim og støv?

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
TRRA skrev den 15-09-2021 09:05:10

Ved du at det er det nye gulv der knirker, og ikke det gamle der knirker mod spær? det er garanteret sømmet i. 

 Ikke med garanti, men kan se det nye gulv bevæge sig lidt, derfor tror jeg det er det.


Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Rantzau skrev den 15-09-2021 02:09:28

Tosaa: Som jeg skrev er det en konstruktionsfejl at vægge hviler direkte på et trægulv. Træ der arbejder i takt med skiftende fugtforhold og temperaturer er langt stærkere end skruer.

Du har 3 muligheder.

1: Fjern de fejlplacerede vægge og gennemskær de gulvbrædder hvor væggene skal stå så væggene ikke forhindrer gulvbrædderne arbejder. Husk passende ekspansionsfuge mellem gulv og væg.

2: Med en multicutter kan du muligvis gennemskærer alle gulvbrædderne langs væggene så forbindelsen mellem gulv og vægge er adskilt. Husk også her en passende ekspansionsfuge.

2: Fortsæt med skruer i al evighed i den eksisterende fejlkonstruktion, og lev med knirkeriet.

Det er ikke noget jeg tror - det er noget jeg ved. Tvivler du på min forklaring, er du velkommen til selv at få bekræftet min forklaring og løsningsmuligheder andre steder.

 At lave hele førstesalen om med en lille baby på armen er desværre ikke en mulighed ;-)

Havde godt selv tænkt på det med multicutteren, men så skal der vel en skrue ned i der hvor jeg skærer over så brættet ikke ligger løst? Jeg skal vel også skære to gange PR bræt så jeg får et bredt nok stykke til at de to dele ikke knirker mod hinanden bagefter? Og hvisjeg så er så uheldig at der ikke er understøttet (af den ene eller anden grund) der hvor jeg skærer, så er jeg på den. Så det tør jeg ikke helt.
Men en ting er sikkert, kan ikke leve med knirkeriet.

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis