Skydelåger afmontering

Hej. Og goddag
Jeg er i gang med at male det gamle køkken i den lejlighed hvor vi bor, og er i den forbindelse stødt på et problem, som irriterer mig grænseløst. I køkkenet sidder der et overslag med to skydelåger. De er lavet på den måde, at forneden er der fræset en rille, hvor der sidder to plastik dimser som så skal glide på en plastik skinneskinne, der er monteret forneden i skabet.
Foroven på lågen er der monteret to tingester der minder om en ravplugs. I dem sidder der en metalpal som er fjeder belastet. Det er så meningen at de to palet så skal glide i en rille der er fræset foroven i skabet. Disse palet er monteret ca 5 cm fra kanten af lågen og der sidder jo så to af disse låger.
Da jeg jo skal have malet lægerne både på forsiden og på bagsiden, bliver de jo nødt til at skal afmonteres, og det er så her jeg har et problem. Jeg har jo regnet ud, at disse to paler skal trykkes ned, sammetidig med at man trækker ud i lågen foroven. Der skal hertil siges at rillen i skabet kun er ca 5 mm bred.
Det er lykkedes mig, ved at bruge en god del vold, at få lågerne af hvorunder der gik et stykke af træet af. Men det har jeg fået repareret ved hjælp af noget glasfiber spartel masse, og er jo sådan set klar til at male lågerne. Men inden jeg montere dem igen, vil jeg gerne være sikker på at de er til at få af igen.
Ved ikke om der findes et værktøj til dette formål? Jeg har prøvet alt synes jeg, herunder to meget tynde spartler, cykkeleger, bøjede strikkepinde og lange tynde skruetrækkere. Men der er ikke rigtig noget af det der fungerer!
Vil derfor gerne spørge om nogen herinde har kendskab til et værktøj der er beregnet til at afmontere den slags skydelåger, eller har en god ide til hvordan man selv laver et værktøj der kan bruges til det?
Jeg vil tro at køkkenet er fra 70 erne, så det er noget gammelt bras.
VH. Kim og på forhånd tak 🤔
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et billede ville være rigtigt godt så man bedre kunne se hvad det drejer sig om.

De ældre køkkenskabe med skydelåger jeg har været ude for, afmonterer man lågerne ved at løfte op i lågen så den går helt i bund i toppen og så kan man løfte den over sporet i bunden og få den ud på den måde.
Har også sådanne skydelåger, de afmonteres som perhans skriver, løfte lågerne helt op så kan de gå forbi forneden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svaret, men jeg har prøvet at løfte op i lågerne. Men det virker desværre ikke på dem jeg døjer med?
Kan godt prøve at tage et billede, men de er jo taget af pt. Og tør sku ikke sætte dem på igen, før jeg er sikker på at de kan komme af igen!
Kan metalpalerne presses sammen ved at løfte lågen, således at bunden kan gå fri af rillen først? 
Nej det kan de desværre ikke. Måske de grædende riller er slidt dybere end de egentlig skal være? Hvis det er meningen man skal løfte op i lågen for at få den af, er der vel noget der kan tyde på det!
Måske jeg kan prøve at lime et eller andet op i bunden af rillen??
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja det er vel gået op for de fleste at der ikke skulle stå grædende riller, men fræsende riller. Sorry det er den ordbog der tror den ved hvad jeg vil skrive 😁
@Gaardbye
Fandt du en løsning på dette?
Har samme udfordring :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også