Søm i beklædning

Hej,

Jeg er ved at skulle igang med at sætte beklædningsbræddee på tilbygning. Det er lodret stående profilbrædder. Det er ubehandlede og jeg bruger rustfri pistol søm.

Er der nogen der har et smart trick til at få sømmene sat i helt lige vandrette rækker?

Tak

Christian 
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne slå en streg med en kridtsnor, inden du sætter brædderne op.

fase
Så brug en krydslaser, bedst hvis der ikke er solskin.

Vi prøver igen, i morgen --
Christiansloth skrev den 13-09-2021 22:57:46

Men så kan jeg jo ikke se stregen på brættet? Du mener så der er en streg på klemliste? 

Ja, jeg mener en streg på klemlisten, men sømmet skal måske ikke placeres tæt på kanten af brættet?

Ellers trækker du en snor, som er et par mm fra brættet, så du kan stikke brættet ind under snoren og sømme det fast. 


fase
tak for svar. er kommet frem til det nok er nemmest at lave en streg på klemlisterne, og så lave en "borelære", altså en lille plade med hul i, som jeg så kan sætte på stregen på klemlisten og lave et lille mærke hvor sømmet så skal skydes i. så skulle det blive ens hver gang.

Annonce
Krydslaser, en af de dyre fra Bosch med grøn laser. Og så ikke i høj sol. Gjorde det selv i går, det blev fint :-)
Phillip, fælytter du den så hver gang der skal en ny række søm i og for hvert brædt?
Jeg havde kun én række så det var til at overskue :) Men ellers så er de dyrere modeller OK nemme at indstille, nogle af dem har "fødder" med der kan dreje og vippe osv. Og de kan "låses" fast så du kan vippe laseren for at justere markeringen fremfor at skulle flytte den op eller ned rent fysisk.
Hvilken model laser  brugte du?
Jeg har selv sådan en quigo (Eller noget i den stil) den er ok, selvom den har rødt lys..men mangler den funktion med at kunne låse.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Christiansloth skrev den 13-09-2021 22:15:5

Er der nogen der har et smart trick til at få sømmene sat i helt lige vandrette rækker

 

Du bruger en ganske almindelig hammer der ikke dækker for udsynet.    Det er ufatteligt at nogen ikke kan udføre et simpel stykke arbejde uden at allierer sig med alverdens højteknologiske gadges.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis