Hvorfor fremløbsventil fremfor returventil?

Hejsa.

Jeg står i den situation at mit nye hus har returventiler fremfor fremløbsventiler og vil egentlig gerne have dem skiftet, men problemet er bare lidt prisen 😅
Mit spørgsmål er hvorfor man skal have fremløbsventiler, hvad er den store forskel? Mange steder anbefaler at skifte til de nyere, men ingen steder giver en forklaring. Nye smarte termostater skal have dem f.eks.

På forhånd tak for viden.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Den store forskel er at returtermostaten ikke måler på rumtemperaturen, men på temperaturen på returvandet.
Ved at have termostater på fremløbet, regulerer fremløbstemperaturen på rumtemperaturen. Det bevirker at der bliver “skruet ned” når omgivelsestemperaturen stiger (f.eks. solindfald), hvorimod returtermostater bare “ kører derudad”.

Søren O
Dog sådan at retur termostater også reagerer delvis på ekstra solindfald f.eks. Jo varmere rummet er jo mindre varme afgiver radiator og returvandet bliver varmere. Det bevirker at der lukkes lidt af.
Fremløbs termostater derimod virker hurtigere og voldsommere. Forstået på den måde at ved f.eks udluftning om vinteren kan den kolde luft fra vinduet få den til at drøne vand igennem og på den måde få retur vandet til fjernvarme til at stige over det acceptable.
Så den bedste er nok en kombination, hvor man justerer ved at lukke helt op for fremløbs termostat om vinteren og så justerer retur termostat til at det bliver lidt for varmt. Dernæst sættes fremløbs termostat på den ønskede temperatur. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Forindstillingen i den nye generation af radiatorventiler, erstatter rigtig godt den fordel der tidligere var ved at bibeholde returtermostat, i kombination med en termostat på fremløbssiden.Forindstillingen skal netop begrænse flovet, så der ikke kan tilføres mere energi til radiatoren, end den kan nå at afgive.

Søren O
De moderne elektroniske termostater reagerer på pludselig faldende temperaturer, når der luftes ud, ved ikke at skrue op varmen.

fase
  1. Tusind tak for alle svarene. Så forstår jeg meget bedre hele systemets opbygning, men kan godt se at det nok er bedst at investere snart i en modernisering af systemet i huset. Er kommet frem til at termostater og ventiler nok er det originale fra 1976.
Annonce
Med den alder har du det bedste udbytte af din investering ved at du efterisolerer. Så hvis det ikke er gennemført så ville jeg bruge pengene der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja sandt, men har også planer om at få efterisoleret taget med yderligere 250 mm snart. Vinduerne er ikke mere end 20 år, så de kan ikke betale sig at skifte. Hulmur ved jeg ikke hvordan ser ud endnu.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis