Tryk stiger i vandrør efter brug af varmt vand

Håber virkelig der sidder en klog og kan hjælpe mig.
Vi har efter en større renovation fået nyt gasfyr og VVB, efter ca 3 mdr brug var der problemer med gulvvarmen i et værelse. Gasinstallatør som også havde lavet gulvvarme kommer ud og skyller gulvvarmesystemet efter pga mistanke om lufthuller. Problemet var dog at der var byttet rundt på nogle rumsensorer. Efterfølgende begyndte trykket at stige i vandrørene efter brug sf varmt vand. Dette har stået på i min 2 år nu, og jeg har haft 2 eksterne fagfolk ude som ikke har kunnet finde ud af det. Den oprindelige gasinstallatør har prøvet alverdensting bl.a. frakoblet blødgøringsanlæg, skiftet anode i vvb til en elektronisk, flyttet føler i vvb, sat temp ned i gasfyr og sagt at det var fordi der var for mange metaller i installationerne, skiftet sikkerhedsventil fra 10 til 8 bar, hvilket nu gør at der ryger ca 1 l ud ved bare 5 mins brug af varmt vand. Hver gang han snakker med en ny, får jeg en ny årsag. Jeg er ved at blive sindssyg, at af gå og tænde vandhanen efter brug af varmt vand for at lette trykket. det skal lige siges at da systemet blev skyllet igennem, oplevede jeg at trykket på vandet var meget lavt og der var røget noget “tråd” ned i vores brusebatteri så der nærmest ikke kom noget vand ud, tænker han må have lave noget andet end kun at have rodet med vores gulvvarme system🤷‍♀️
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Allerførst skal problemet deles op i ting.
1. Varmtvandsforsyning. Når der bliver tappet varmt vand, bliver der lukket koldt vand ind i varmtvandsbeholderen. Det kolde vand udvider sig ved opvarmning. Hvor varmt er dit varme vand? Din installatør har åbenbart, efter dine oplysninger, brug for lidt viden om vandinstallationer.
2. Varmeforsyning. Termostaterne til de forskellige rum skal selvfølgelig kalde på varme til de rigtige udgange på manifolden til gulvvarmen.
Selvom der er mange her, som har forstand på vand og varme, lider de alle sammen af mangel på at være synske. Så kunne du ikke tage nogle billeder af dit system og lægge dem ind i et svar?  

fase
Problemet er at det stiger så meget, så hanen nærmest hopper når den tændes og jeg har fået ødelagt en vandhane pga det meget høje tryk
S Fabrin gulvvarmen er der styr på nu. Temp er på 55-56 grader
Så vidt jeg husker udvider 100 l vand sig ca. 1,5 l ved 50o opvarmning. Det kan du ikke gøre noget ved - det er ren fysik. Har du målt hvor meget vand der kommer ud af sikkerhedsventilen?
Hvis trykket fra vandværket ikke er over 5 bar, ville jeg have valgt en 6 bar sikkerhedsventil.

Søren O
Annonce
Søren problemet opstod først efter der var pillet ved gulvvarmesystemet. Ved godt at vand udvider sig, men at trykket bliver så højt, at vandhanerne hopper og går i stykker, er vist for meget. 10 bar er det mest normale ellers er der for meget vandspild🤷‍♀️
Gulvvarmesystemet og det varme brugsvand har intet med hinanden at gøre. Normalt er der varmtvandsprioritering, så når der kaldes på varme til brugsvand kører fyret udelukkende på varmtvandsbeholderen. Hvis vvs-manden i forbindelse med gulvvarmeproblemerne har stillet termostaten til varmtvandsbeholderen højere, vil det give mere vand fra sikkerhedsventilen.
Jeg vil stadig anbefale 6 bar sikkerhedsventil netop for at reducere belastningen på armaturerne.

Søren O
Jeg har aldrig hørt om 10 bars sikkerhedsventil på det varme vand. Det bør være 6 bar. Hvis der ikke står en luftlomme et sted i systemet (hvilket der normalt ikke gør) så kommer der præcis lige meget vand ud af sikkerheds ventil uanset om det er 6 - 8 eller 10 bar.
Der er nogen der sætter en lille ekspansions beholder på det varme vand, så kan man i mange tilfælde undgå at der kommer noget ud af sikkerheds ventil. Det skal være en der er godkendt til brugsvand.
Det er meget almindeligt at der kommer rust eller andet der løsner sig i rørene hvis det har været afbrudt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
CamillaMie skrev den 13-09-2021 16:40:26

S Fabrin gulvvarmen er der styr på nu. Temp er på 55-56 grader

 Er en temperatur på gulvvarme på 55 grad. ikke for højt? Det passer bedre det varme vand.

.

fase
Jo, det er også den jeg mener😉
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis