Forklaring af gulvvarmeanlæg og varmeveksler

Hej kloge hoveder,

Jeg har siden vi overtog vores hus (150 kvm med 5 gulvvarmeopvarmede værelser) døjet med ringe gulvvarme. Jeg har dog aldrig helt kunne gennemskue hvordan det reelt hænger sammen, og har derfor ikke fået gjort mere ved det.

Er der nogen kloge hoveder der ude, der ud fra nedenstående billeder kan gennemskue hvad de to Danfoss termostater er til? umiddelbart er venstre termostat del af retur løbet for gulvvarmen, som så kombineres med retur fra varmtvandsbeholder, hvorefter det går op i termostat nr. 2 og til sidst ud i værk retur. Så kan kan jeg bare ikke forstå hvad formålet egentligt er med termostaterne, da termostat nr. 2 vel uundgåeligt vil påvirke termostat nr.1?

Ifht. billede 2 har jeg lidt svært ved at gennemskue varmevekslerens opkobling. Jeg forestiller mig at venstre side er isoleret fra højre side.

 På højre side går fjernvarme fra værk ind (bagerst ved sommerventil), og derefter direkte ind i gulvvarme shunten. De 2 rør til venstre virker dog til at være returløb fra gulvvarme og er forbundet med termostat 1 fra billede 1, hvilket gør mig endnu mere forvirret.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt umuligt at se rørføringen ud fra dine billeder. Hvis det er en færdig fjernvarmeunit du har, må der sidde et typeskilt et sted på kabinettet. Prøv at kigge efter og tag et billede af skiltet. Så kan der sikkert findes noget på nettet.
Hvis det er noget “hjemmebygget” ville en stregtegning af opbygningen hjælpe utroligt meget.

Søren O
Lige under teksten SOMMERVENTIL er der en lukket ventil. Hvad sker der, hvis du åbner den?

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis