Spartel arbejdet på gips loft

Hej

Jeg har fået sat gips plader og akustik gips op i køkken og stue. I 2x3 felter (80cm felter) og ca 45 kvm.
Efterfølgende har maler været og spartle, og det ser ikke godt ud. 
Indstuktionerne på gipsen er fulgt og skrue afstand overholdt. Loftet er bygget op på 22x100 forskalling med NKT justerskruer, skruet op igennem et pudset loft i spæret, og et lag gips. Alle kort kanter er understøttet med træ og skruet pr 15cm. 
Jeg kunne se at maleren har brugt armerings tape (og ikke papir armering) hvorefter de har spartlet udenpå med rulle spartel. Det der sker er at der er virkelig mange revner, både steder hvor forskalling er på langs og Tvers. Og på resten af loftet er det det samme. Jeg kan mærke på mange af revnerne at de er bløde så jeg formoder at spartlen ikke er kommet ind bag ved nettet. 
Mit problem er at maleren mener at han har gjort alt rigtigt og at det ikke er hans problem og jeg mener ikke han har gjort spartel arbejdet rigtigt.
Spørgsmål: 
Kan i se noget som kan være gået galt i arbejdet? 
Håber i vil tage jer tid til at svare.

Mvh Jacob
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis man forstørrer billederne op, kunne man godt blive i tvivl om det er en maler, der har lavet arbejdet. Armeringen skal lægges i et lag spartel, hvorefter der armeringen spartles over igen.

fase
Jeg valgte faktisk en som lød super real og som var lidt dyre end den billigste jeg fik tilbud på. 13 vs 18.000kr
det skal siges at de har været her 2 gange for at lave det om. Først gang de var “færdige” var kanterne på vægge e langt fra skarpe og der var luft under filten, væggene var slet ikke lige og man kunne se at der var forskelligt filt på for de havde kun giver det et lag maling.
nu har de udbedret det andet og det ser nogenlunde ud. Nu er der så loftet tilbage, som jo ser ud som i ser her. Jeg har for at være ærlig mistet troen på dem så derfor er jeg lidt fortvivlet for de bliver ved med bare at spartle udenpå og lægge fuge i revnerne og det mener jeg slet ikke er en løsning.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er bare dårligt udført arbejde - især spartel arbejde og afslibning er utilfredsstillende udført.

Hvis man bruger selvklæbende net istedet for papirremse (hvilket jeg aldrig har hørt om faglærte malere der bruger - især ikke på akustikloft) er det ekstra vigtigt at få presset spartlen ordentligt igennem nettet for at massen kan lime samlingen ordenligt - hvis de bare har lagt  et tyndt lag spartelmasse udenpå (med rulle?) vil samlingen revne, eneste fix er at skære samlingen op og spartle om - hvis man bruger en ordentlig spartelmasse bør samlingerne stadig kunne holde når kanterne er fuldt understøttet. Hvis en samling mellem to undersænkede kanter på gipsplader er korrekt udført mht spartel og armering er brækstyrken på samlingen stærkere end pladerne.

Samtidig ser det ud til at det ikke er ordentligt afslebet efter endt spartelarbejde. Både samling og pladens undersænkning er synlig i hele forløbet på billede 2, der er tydelige fremspring fra da man har trukket masssen på - her tror jeg ikke der er afslebet overhovedet. På både billede 1 og 2 ser det ud til at det til højre for samlingen er relativt glat men den venstre er ru og ujævn. Selvom man bruger en maling med minimal glans vil man ikke kunne skjule/dæmpe så store forskelligheder i overfladestruktur.

Ift beskrivelse af kvalitetsnormerne fra danske malermestre mener jeg ikke at kvalitetskravene er overholdt.

https://mba.malermestre.dk/media/7864/gipspjece2019-5udg.pdf

For det første er der udførselsmæssigt ikke beskrevet andet end brug af papirremse ved udførsel af gipspladesamlinger, for det andet er der beskrivelser af hvordan man afhængigt af kvalitetskrav kan/skal vurdere slutresultatet,

Køkken og stue kan være norm q2-q4, jo højere jo bedre. Hvis man tager beskrivelsen for q2, dvs ringest mulige standard for køkken/stue (på side 46) - er der flere ting der springer i øjnene ift billederne, et par citater herfra jeg ikke synes der er opfyldt:

"Huller, revner og samlinger er lukkede og udfyldt til niveau med den omgivende flade."
"Spartelmateriale, der rager op, skal fjernes. Der må ikke forekomme spor efter værktøj."

Jeg ville holde betalingen tilbage indtil i får det løst tilfredsstillende, det kunne evt være en mulighed at få en anden maler ud til at vurdere arbejdet og evt kommentere på mulige tiltag.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det der er slet ikke i orden. Man må slet ikke bruge armeringsnet til de samlinger og derudover ser det jo ganske forfærdeligt ud. Hvis maler ikke selv kan se det så er der virkelig noget galt..
Hvis maleren ikke reagerer på dine klager af loftet kan du altså klage til håndværkets ankenævn. Det kan du læse mere om på www.hvanke.dk

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Mange tak for jeres svar.
Jeg har nu kontaktet producenten og han siger det
efterfølgende har de lagt papir i nogle steder, og andre har de ikke gjort noget. I kan lige få et billede af arbejdet inden de har malet. Jeg kan ikke tro at det bliver godt stadigvæk. Da de jo ikke har gjort noget mange steder andet end at spartle udenpå.  

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også