Utæt tag, lidt dryp ved stærk blæst

Ældre hus fra 1920'erne, fik skiftet tag og samtidig indret tagetagen til beboelse i 2004 af erfarent tagfirma.
Teglsten med blødt undertag (plastbaner), isolering, gipsplader og væv på de skrå indersider. Spærenes tværbjælker er fritlagte gennem huller i gipspladerne.

Men under den seneste regnfulde storm dryppede det ned fra et sted hvor tværbjælken fra et af spærene går gennem gipspladerne. Ikke meget, max 0,1 liter. På gulvet er der i løbet af de sidste par år kommet en plet på gulvet, oprindelig antog jeg det var slid i lakken, da jeg ikke tidligere har set det dryppe.

Under almindelig regn, når der ikke er stærk blæst kommer der ikke noget ind. Der er ingen spor af fugt på gipspladerne eller tværbjælken, og der er intet der føles fugtigt eller lugter af skimmel.

Det er ikke muligt at komme til isoleringen uden at fjerne dele af gipspladerne Hvad gør jeg, er det muligt at se om der er fugt i isolering mv., uden at fjerne (dele af) den skrå gipsvæg?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal du få  ordnet før en vinter med fygesne , som kommer ind og lægger sig på store dele af loftet .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Du skal have kigget på det udefra i første omgang. Den utæthed der er, skal findes og fikses. Det er jo mange år siden men jeg ville da stadig tage fat i tagfirmaet og spørge om de kan hjælpe dig der.
Men det er nu ikke svært at tage nogle tagsten af og undersøge undertaget. Det er kun hver 2. eller hver 3. sten der er fastgjort. Så du kan skubbe nogen af dem op og så få startet der.
Når det drypper ved hanebånd ( de tværgående) så kan det stamme fra utæthed længere oppe eller lidt til siderne ( aldrig længere nede). Det vand der kommer ind kan samles på dampspærre og løbe ned der hvor der er en utæthed i denne. Og det er umulig at lave vandtæt ved hanebånd. 
Du har næsten helt sikker en våd isolering på et område, og det skal også undersøges. Er der god udluftning imellem undertag og isolering kan det tørre ud af sig selv, men det tager lang tid efter at taget er tætnet. 
Det er ved stærk blæst at regnen kan presses ind imellem tagsten, og så er det undertag der skal lede det ned til tagrende. Så det er helt sikker en fejl ( utæthed, fordybning eller samling der vender forkert) ved undertag på det sted eller længere oppe. På samme måde med fygesne, som kan komme til at ligge over undertag og når det så smelter er der sandsynlighed for at du får noget ind i isolering.
Så op på taget og pille et pat kvm tagsten af og se hvor det kan sive ind igennem undertag.
Det er muligt at reparere undertag udefra, så du kan godt skære et hul og føle efter om isolering er meget våd.
Er du ikke selv i stand til at lave det, og vil tagfirma afvise det, så tag en lokal tømrer med til at lave det. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ev elmand

Tak for svaret. Jeg tog fat i tagfirmaet, og de tog det alvorligt. Det tog lidt tid, alle har jo travlt i disse tider, men en dag kom der to mand, den ene kravlede ud gennem tagvinduet mens den anden holdt i sikkerhedslinen.
Efter at have flyttet 8-10 tagsten fandt de et hul i undertaget, og fik det lappet.

De sagde at de måtte tale med chefen om betalingen, da det jo var deres firma der havde lagt taget.  

Det er nu to måneder siden, taget holder tæt, og jeg har endnu ikke set en regning 😀.
 

Det tyder på at de tager den på service / garanti kontoen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis