Hjælp til afløb!

Hej kære lav-det-selvere

Jeg er ved at lave et væghængt toilet og er gået i gang med at montere cisternen.

Da jeg flår det gamle toilet af, ser jeg, at afløbet er savet af, så der ikke længere sidder muffe på. I stedet sidder der er en multikvik (har jeg lært det hedder) på afløbet.

Ifølge brugsanvisningen til min Geberit Duofix Omega, skal jeg proppe reduktionsmuffen ned i pvc-afløbet med muffe og sætte toilettets afløbsrør på reduktionsmuffen. Men reduktionsmuffen passer ikke ned i hverken afløb eller multikvik.

Se billedet herunder - det er de dele jeg har at gøre med. Hvad skal jeg bruge? Fra venstre til højre er:
Ø90 afløb til toilet
Reduktionsmuffe (passer til Ø90) og er Ø110 i bunden
Ø110 PVC afløb
Multikvik (passer til Ø110 for neden og er Ø130 for oven)

Burde reduktionsmuffen passe ned i multikvikken? Den er ret gammel, så måske er den bare skæv
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det passer ikke sammen. Du skal hugge gulvet op rundt om røret så du får plads til en dobbelt muffe / skydemuffe. Prop røret fuld af avispapir medens du hugger, så får du ikke røret fuld at beton stumper. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vandinstallationen skulle også have været ført op til toppen af cisternen. Du får en ulovlig samling, som det er nu.

fase
Efter oplysningerne passer erstatningsmuffen i 110 mm røret og resten passer så i den muffeende, du nu har fået skabt.

fase
S. Fabrin skrev den 12-09-2021 07:36:08

Efter oplysningerne passer erstatningsmuffen i 110 mm røret og resten passer så i den muffeende, du nu har fået skabt.

 Perfekt. Tak for svar

Hvis ikke højden passer kan du justere ved at skære af længden på den 90 mm afgang fra toilet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 12-09-2021 11:58:44

Hvis ikke højden passer kan du justere ved at skære af længden på den 90 mm afgang fra toilet. 

 Super - kunne godt se det blive en udfordring.

Tak for kyndig vejledning :)
Husk at reife kanter meget skrå efter afskæring, så de ikke ødelægger gummipakning når det presses sammen. OG bruge glidemiddel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis