Hjælp til afløb!

Hej kære lav-det-selvere

Jeg er ved at lave et væghængt toilet og er gået i gang med at montere cisternen.

Da jeg flår det gamle toilet af, ser jeg, at afløbet er savet af, så der ikke længere sidder muffe på. I stedet sidder der er en multikvik (har jeg lært det hedder) på afløbet.

Ifølge brugsanvisningen til min Geberit Duofix Omega, skal jeg proppe reduktionsmuffen ned i pvc-afløbet med muffe og sætte toilettets afløbsrør på reduktionsmuffen. Men reduktionsmuffen passer ikke ned i hverken afløb eller multikvik.

Se billedet herunder - det er de dele jeg har at gøre med. Hvad skal jeg bruge? Fra venstre til højre er:
Ø90 afløb til toilet
Reduktionsmuffe (passer til Ø90) og er Ø110 i bunden
Ø110 PVC afløb
Multikvik (passer til Ø110 for neden og er Ø130 for oven)

Burde reduktionsmuffen passe ned i multikvikken? Den er ret gammel, så måske er den bare skæv
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand
ev elmand
19557 7480
Nej det passer ikke sammen. Du skal hugge gulvet op rundt om røret så du får plads til en dobbelt muffe / skydemuffe. Prop røret fuld af avispapir medens du hugger, så får du ikke røret fuld at beton stumper. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Jeg ville nok bruge en spidsmuffe.
S. Fabrin
S. Fabrin
12468 4400
Vandinstallationen skulle også have været ført op til toppen af cisternen. Du får en ulovlig samling, som det er nu.

fase
Annonce
Annonce
S. Fabrin
S. Fabrin
12468 4400
Efter oplysningerne passer erstatningsmuffen i 110 mm røret og resten passer så i den muffeende, du nu har fået skabt.

fase
Annonce
AGeren
AGeren Trådstarter
11
S. Fabrin skrev den 12-09-2021 07:36:08

Efter oplysningerne passer erstatningsmuffen i 110 mm røret og resten passer så i den muffeende, du nu har fået skabt.

Perfekt. Tak for svar

ev elmand
ev elmand
19557 7480
Hvis ikke højden passer kan du justere ved at skære af længden på den 90 mm afgang fra toilet. 

m.v.h. Erik
AGeren
AGeren Trådstarter
11
ev elmand skrev den 12-09-2021 11:58:44

Hvis ikke højden passer kan du justere ved at skære af længden på den 90 mm afgang fra toilet. 

Super - kunne godt se det blive en udfordring.

Tak for kyndig vejledning :)
ev elmand
ev elmand
19557 7480
Husk at reife kanter meget skrå efter afskæring, så de ikke ødelægger gummipakning når det presses sammen. OG bruge glidemiddel. 

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Bøvl med varmen i sommerhuset
    Fyr og opvarmning (læst 364 gange)
  2. isolering af gulv
    Lav-Hus (læst 293 gange)
  3. Ny dampspærre i 70’er hus
    Lav-Hus (læst 257 gange)
  4. Nyt hobbyrum i garage
    Lav-Hus (læst 290 gange)
  5. Lille malekabine
    Lav-Hobby (læst 864 gange)
  6. Vandret rille i mur af gasbeton - hvad nu?
    Lav-Hus (læst 316 gange)
  7. Skære eller knække
    Lav-Hus (læst 201 gange)
  8. Hvad gemmer sig bag mine fuger i murværket?
    Lav-Hus (læst 263 gange)
  9. windows 10 kamera kan kun optage 3 timer
    Lav-Computer (læst 276 gange)
  10. ALT OM RØR
    Over hækken (læst 226 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Kort og godt

Lav-det-selv.dk (LDS) er Danmarks største samlingssted for boligejere og gør-det-selv folk. Hver måned besøges LDS over 600.000 gange, af folk der søger råd, vejledning og inspiration om alt fra boligforbedring til hobbyprojekter.

LDS er drevet af et stærkt fællesskab, hvor alle kan bidrage med viden og ideer.

Følg med