Hvorfor slår mit relæ fra?

Hej Forum
For et par timer siden slog relæet fra i den el-tavle, som vores vaskemaskine, tørretumler og opvaskemaskine er tilknyttet. Min mistanke er, at det er vaskemaskinen, der er skurken.
Efterfølgende har jeg taget strømstik til både tørretumbleren og vaskemaskinen ud.
 Men når jeg slår vaskemaskine-relæet til igen på strømtavlen, så slår fejlstrøms-relæet straks fra. Det synes jeg er underligt, da vaskemaskinen som nævnt slet ikke er tilsluttet lige nu. Jeg har netop taget strømstik til både vaskemaskinen og tørretumbleren ud.
Er der nogen af jer, der har et bud på, hvorfor fejlstrøms-relæet på el-tavlen med vaskemaskinen slår fra i samme øjeblik, at jeg tænder for vaskemaskinen på el-tavlen, når min vaskemaskine ikke er sat i stik?
Og endnu vigtigere: Er der nogen af jer, der kan fortælle mig, om der er noget, jeg kan gøre selv i denne situation – eller om det kræver, at jeg tilkalder en elektriker.
På forhånd mange tak for hjælpen.
Mvh
Holluf
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er varmelegemet der er gennemtæret.....

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Har du noget udvendig installation på samme gruppe som vaskemaskinen? Det har jo været en kende vådt flere steder i landet i det tidsrum hvor din fejl opstod. 
Hvis du har taget stikket tik vaskemaskine og tørretumbler ud, kan det ikke være varmelegemet i vaskemaskinen, der får HPFI relæet til stadig at koble ud. Hvad er der ellers tilsluttet den samme gruppe som vaskemaskine og tørretumbler?

fase
Mange tak for jeres svar. Udover vaskemaskinen og tørretumbleren så er vores opvaskemaskine tilknyttet den samme gruppe på eltavlen.

Men det undrer mig, at det skulle være opvaskemaskinen, der får HPFI-relæet til at slå ud. Opvaskemaskinen var nemlig slet ikke tændt, da strømmen gik.

Jeg spekulerer på, om der kan være sket noget, så selve eltavlen hvortil vaskemaskine, tørretumler og opvaskemaskine er tilknyttet, er gået i stykker? Lyder sandsynligt?

Mvh
Jakob

Annonce
Det kan sagtens være din opvasker, også selv om den ikke køre, bare der er strøm til den, kan en overgang godt aktivere hpfi relæet.
Knækkede/beskadigede ledninger, i dem der går op i lågen kunne være et bud.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har haft en mus siddende  på den ene terminal af varmelegemet, i opvaskemaskine. Det tog relæet efter 2 minutter.

Musen skulle nok lige varme op inden der  var forbindelse. Og det var uanset om maskinen var tændt eller slukket.
Varmelegeme  er gennemtæret i opvasker , og den behøver ikke at være tændt , for at udkoble HPFI , en nul til jord er nok  .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Endnu engang mange tak for jeres hjælp. Jeg kan desværre ikke få opvaskemaskinen ud. Den sidder helt fast i skabet. Nu skal jeg derfor tage stilling til hvilken fagmand, jeg skal tilkalde i morgen.

Hvem ville I tilkalde?

1) En elektriker

eller

2) En fagmand der har forstand på opvaskemaskiner i forventning om, at der er opvaskemaskinen, der får fejlrelæet til at slå fra.

Når problemet fortsætter selvom, at både vaskemaskinen og tørretumbleren er taget helt ud af stikket, så tænker jeg, at det mest sandsynlige må være, at det er opvaskemaskinen, der er kilden til problemet. Er I enige i den analyse?

På forhånd mange tak.
Mvh Jakob
PS: Min opvaskemaskine har en del år på bagen, og jeg er egentlig lidt træt af den. Den er både for lille, og den larmer.

I stedet for at betale for at få en fagmand til at komme ud og konstatere, at det er opvaskemaskinen, at den er gal med mig, så kunne jeg også vælge at investere i en ny opvaskemaskine.

Men det er selvfølgelig fjollet, hvis det viser sig, at det slet ikke er opvaskemaskinen, der er årsag til, at fejl-relæet slår fra. Men når fejl-relæet fortsætter med at slå fra, når både min vaskemaskine og min tørretumbler er taget helt ud af stikket, så jeg har svært ved se, at fejlkilden kan være andet end opvaskemaskinen - med mindre, at der kan være noget galt med selve eltavlen....

Hvad ville I gøre i min situation?

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis