Hvorfor slår mit relæ fra?

Hej Forum
For et par timer siden slog relæet fra i den el-tavle, som vores vaskemaskine, tørretumler og opvaskemaskine er tilknyttet. Min mistanke er, at det er vaskemaskinen, der er skurken.
Efterfølgende har jeg taget strømstik til både tørretumbleren og vaskemaskinen ud.
 Men når jeg slår vaskemaskine-relæet til igen på strømtavlen, så slår fejlstrøms-relæet straks fra. Det synes jeg er underligt, da vaskemaskinen som nævnt slet ikke er tilsluttet lige nu. Jeg har netop taget strømstik til både vaskemaskinen og tørretumbleren ud.
Er der nogen af jer, der har et bud på, hvorfor fejlstrøms-relæet på el-tavlen med vaskemaskinen slår fra i samme øjeblik, at jeg tænder for vaskemaskinen på el-tavlen, når min vaskemaskine ikke er sat i stik?
Og endnu vigtigere: Er der nogen af jer, der kan fortælle mig, om der er noget, jeg kan gøre selv i denne situation – eller om det kræver, at jeg tilkalder en elektriker.
På forhånd mange tak for hjælpen.
Mvh
Holluf
Hej Forum For et par timer siden slog relæet fra i... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er opvaskemaskinen ikke blot skruet fast for oven, åben lågen og se efter om den ikke er skruet fast i bordpladen.
Opvaskeren kan også / eller have skruer ud i skabsside.

Søren O
Nu lykkedes det at få opvaskemaskinen ud.  Og det viser sig, at det er den, der får fejl-relæet til at slå til. Mange tak for hjælpen.

Jeg hælder nu til at købe en ny opvaskemaskine, da jeg er ret træt af den nuværende. Den er både lille og larmer. Og jeg gætter på, at det hurtigt kan koste en del at få en fagmand til at:

1) finde fejlen i opvaskemaskinen
2) udbedre problemet
Holluf skrev den 12-09-2021 18:55:40

Nu lykkedes det at få opvaskemaskinen ud.  Og det viser sig, at det er den, der får fejl-relæet til at slå til. Mange tak for hjælpen.

Jeg hælder nu til at købe en ny opvaskemaskine, da jeg er ret træt af den nuværende. Den er både lille og larmer. Og jeg gætter på, at det hurtigt kan koste en del at få en fagmand til at:

1) finde fejlen i opvaskemaskinen
2) udbedre problemet

 Selvfølgelig er det en ny, det kan aldrig svare sig og få en fagmand til at lave den, hvis ikke der er garanti på, hvilket det lyder til der ikke er. Så på forhånd tillykke med din nye maskine på forhånd.

Annonce
Historien fik en lykkelig slutning. Da jeg omsider fik opvaskemaskinen ud, så trak jeg stikket ud, satte det i igen og vupti...så virkede det hele igen. Jeg tror, at årsagen til problemet er, at der er løbet lidt vand fra vores køkkenbord ned til stikket med opvaskemaskine, så i stedet for at skulle til at skifte maskiner og have elektriker ud, så er det nu et spørgsmål, om at jeg skal have forbedret fuger mellem køkkenbord og væg, så jeg undgår, at der igen løber vand ned til stikket.

Mange tak for jeres hjælp.
Så løste problemet sig selv. Din næste opgave er så at få tætnet mellem bordplade, så der ikke kommer vand ned og ødelægger bordpladen.

fase
OG du lærte at man skal det hele igennem på en gruppe før man kan konstatere noget med sikkerhed. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis