Bærende eller stabiliserende væg??

Hejsa. Er der nogen der kan se om muren markeret i rød ring er bærende eller stabiliserende? Der er indbygget skab inde i muren.

Vi ønsker at vælte muren, da den er rykket ind, så der er mere plads i badeværelset samt få muret op der hvor der er markeret med gul ring.

Mange tak for input
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
I kan roligt flytte muren uden at i skal være bekymrede.

Søren O
Det er kun en kort stump mur, der ikke er i flugt med noget som helst. Når muren flyttes ud, er den i flugt med de andre mure i gangen, så det vil stabilisere yderligere.
Jeg vil gætte på at jeres tagkonstruktion er med gitterspær med tagryg omtrent over midterlinjen som ses mellem opholds- spisestuen. Skorstenen sidder sikkert midt i tagryggen.
Er ret sikker på at det er en selvbærende tagkonstruktion, hvor i i princippet kan vælte alle indervægge, undtaget ved soveværelset. Der skal selvfølgelig bibeholdes nogle skillevægge for at sikre stabiliteten.

Søren O
Jeg er meget enig ed Søren. Under forudsætning af at der ikke er 1. sal på huset. Jeg ser en trappe men den går tydeligvis ned til kælder.
Spærene går på tværs af huset, så det i vil vælte ligger langs med spær, og derfor ikke bærende. Der må være en lidt sjov konstruktion ud over soveværelse, eventuel med lavere loft ude i siden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Søren O skrev den 10-09-2021 16:53:38

Det er kun en kort stump mur, der ikke er i flugt med noget som helst. Når muren flyttes ud, er den i flugt med de andre mure i gangen, så det vil stabilisere yderligere.
Jeg vil gætte på at jeres tagkonstruktion er med gitterspær med tagryg omtrent over midterlinjen som ses mellem opholds- spisestuen. Skorstenen sidder sikkert midt i tagryggen.
Er ret sikker på at det er en selvbærende tagkonstruktion, hvor i i princippet kan vælte alle indervægge, undtaget ved soveværelset. Der skal selvfølgelig bibeholdes nogle skillevægge for at sikre stabiliteten.

 Vedhæftet tegning er af taget. Ved ikke om det giver et tydligere billede 

Annonce
ev elmand skrev den 10-09-2021 17:04:23

Jeg er meget enig ed Søren. Under forudsætning af at der ikke er 1. sal på huset. Jeg ser en trappe men den går tydeligvis ned til kælder.
Spærene går på tværs af huset, så det i vil vælte ligger langs med spær, og derfor ikke bærende. Der må være en lidt sjov konstruktion ud over soveværelse, eventuel med lavere loft ude i siden. 

 Der er ikke 1. Sal. Loftet er ikke udnyttet til beboelse. 

Det bekræfter blot at svarene er korrekte. Det er dog nogle lidt anderledes spær. Som måske har lidt støtte på midten. Så du skal lige gå op på loftet og løfte isolering over gangen lige hvor du vil fjerne væggen. Jeg tror det ikke men der kunne ligge en lille bjælke hen over gangen som støtter på muren. Der er en streg på tegning men det kan henføre til kælder etage. Så en lille undersøgelse på loftet for at at komme fra 99% til 100% sikkerhed. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis