Garanti punkterede vinduer

Hej
Vi fik opført et sommerhus for ca. 3 år siden, og kan nu konstatere, at nogle af vinduerne allerede er punkterede

Entreprenøren skriver i sine betingelser, at han hæfter for materialemangler i 5 år. Jeg har henvendt mig hos ham, og han oplyste at fabrikken (i Estland) der har produceret vinduerne, kun giver 2 års garanti. Hvordan skal jeg forholde mig og kan det virkelig være rigtigt???

enøren skriver i sine betingelser, at han hæfter for materialemangler i 5 år

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil mene at entreprenøren hæfter for vinduerne i 5 år.
Så vidt jeg kan se, er standardgarantien på termoruder fremstillet i Danmark 5 år - andre giver 10 år.
At entreprenøren vælger at købe i Estland, med dårligere garanti, er hans valg - og risiko.

Søren O
Hvis du har lavet en aftale med entreprenøren om 5 år så er det hvad der gælder. At han ikke har fået den dækket af hos en underleverandør er hans problem, ikke dit.

Når det så er sagt så kan det være op af bakke at få ham til at anerkende det! En anden gang så er det en god ide at man i enterprisekontrakten aftaler hvilke materialer (kvalitet, garanti mv.) Der skal bruges.

Så undgår man bøvl fordi entreprenøren har valgt for billige materialer  


Ask
Entreprenøren skriver i sine betingelser, at han hæfter for materialemangler i 5 år. En punkteret rude er en mangel. som entreprenøren hæfter for. Så bare få ham til at opfylde sine forpligtelser. Du skal selvfølgelig overveje. at dine krav til opfyldelse ikke overstiger udgiften til nye vinduer.

fase
Han nægter pure at tage ansvaret, og skriver blot, at det ikke er en materialemangel. Jeg kender ikke udtrykket og ved ikke hvordan der sondres juridisk. Er der nogen her, der har stået i en lign. situation og kan rådgive om fremgangsvejen…?
Hej,

Materialemangel er fejlbehæftede materialer, så det vil sige, at han hæfter for en punkteret termorude.
At han vælger en producent, som ikke honorerer den garanti, som han sælger til dig er for dig irrelevant!
 Han har taget en risiko ved at vælge en producent, som har andre garantiforpligtelser en han har - typisk vil man vælge producenter, som har 5 års garanti.

Han spræller, hvilket gør det fleste private forbrugere mister pusten, idet det nemt bliver en bekostelig affære at gå til en advokat. 

/K

Jf. deres egen §17, så skal du hive den i retten i deres hjemby.
Inden du går så langt, så læs lige her:
https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug/test-og-raad/bolig/haandvaerkere/klager-over-haandvaerkeren/

Er håndværkeren ikke medlem af en brancheforening, gælder følgende:
  • Klager over fx nybygnings-, ombygnings-, tilbygnings- og reparationsarbejder vedrørende murer-, tømrer-, snedker-, kloak-, maler- og anlægsgartnerarbejder samt klager over leverancer af vinduer og yderdøre behandles af Byggeriets Ankenævn og Håndværkets Ankenævn
Du bør derfor finde frem til hvordan du kontakte Byggeriets Ankenævn og tage en snak med dem først.

Håber det hjælper.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også