Arbejdsgang ved opsætning af fodlister/gerigter

Hej alle

Jeg er efter lang tid endelig kommet til noget af det sidste i min renovering: Opsætning af døre, gerigter og fodlister.

Jeg er dog blevet i tvivl om arbejdsgangen og behov for maling af lister/ gerigter - så mit spørgsmål er, hvad gør de professionelle?

Jeg havde overvejet arbejdsgangen:
- Opsætning af dørkarme og døre
- Opsætning af gerigter (skudt fast)
- Opsætning af fodlister (skudt fast)
- Spartling og maling af sømhuller med samme maling som listerne oprindeligt er malet i fra fabrikken (NCS S 0502-Y)

Men er det forkert og skal jeg male alle lister/gerigter før de sættes op (med samme farvekode som ovenfor) og så foretage rep af sømhuller bagefter og dermed "male 2 gange"?

Tak på forhånd   

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du monterer karme, gerigter og fodlister, så du kun maler 1 gang.

fase
jeg ville også bare kører det hele i en smører.
Evt lime fodlister op , så du slet ikke skal lappe huller
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg tror i misforstår mit spørgsmål.
Jeg ved godt at gerigter og fodpaneler mere eller mindre er én arbejdsgang, det jeg er i tvivl om er hvorvidt der er behov for at jeg maler heeele fodlisten/ gerigterne før opsætning, hvorefter jeg så skal spartlr og male skudhuller igen efter opsætning?

Det er arbejdsgangen i malingsdelen jeg er i tvivl om
Du monterer karme, gerigter og fodlister, så du kun maler 1 gang. Altså du spartler og maler når, du har monteret delene.

fase
ja mal 1 gang. det burde være fint
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
endnu et dumt spørgsmål: Kan jeg være sikker på farvekoden passer hvis jeg køber en maling med samme farvekode?   
Ja, og du maler vel det hele, så en minimal nuanceafvigelse vil ikke kunne ses.

fase
Jeg maler fodlister og indfatninger inden montering, synes det er nemmere end at stå op med det end at kravle rundt langs gulvet 2 gange.
Skruehuller ordnes selvfølgelig bagefter og langt mindre omfangsrigt end at skulle over det hele.

Ift maling så er man på relativ sikker grund hvis det er blandet ab fabrik og man ved hvilken glans det skal være. Med tonet maling fra forskellige farvehandlere har jeg ofte været ude for (små) forskelligheder i nuance, sikkert pga manglende kalibrering af udstyret.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis man køber malede fodlister og gerikter så bør man kunne nøjes med at pletmale. Men jeg har limet nogle fodlister op og det er meget nemmere.
Hvis muren ikke er lige kan man komme ud for at fodlisten ikke vil holde inde imod væggen hvor denne buler ind. Så lægger jeg et ca. 20cm  bræt på gulvet og op på toppen af fodliste. Derpå en tung vægt eller stiver op imod loftet. Så kan man holde det inde i den times tid det tager for limen at tørre. Huskat lægge et bræt imellem så loftet ikke tager skade. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg limer også med lim med gaspatron.. 10x lettere end at stå med fugepistolen. Men også dyrere.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også