Diffusionsåben afslutning af væg i kælderbadeværelse (maler-arbejde)

Hej Alle

Vi er ved at lave et badeværelse i kælderen, som er noget fugtigt. Vi planlægger at kontrollere fugten med varme og aktiv ventilation.

Vi har været enormt opmærksomme på at få vores murer til at bruge diffusionsåben mørtel og 2k diffusionsåben vådrumsmembram.

Nu kommer vi så til maler-arbejdet. Planen er den sædvanelige spartel, filt og vådrumsmaling.  Vådrumsspartel er så vidt jeg kan se diffusionsåben, men vævslim er vidst nok lukket? Ville det give mere mening kun at spartle og male oven på det?

Er der nogen der har haft lignende udfordringer. Det ville være synd at have gjort sig så umage med at holde væggen diffusionsåben ved så at snuble på målstregen.

På forhånd tak

Mvh

Morten 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
AskH.
AskH.
1337 2860
Til en snart er det værd at kikke på begrebet diffusionsåbent. En del producenter har tendens til at bruge det som en ja/nej ting. Altså en egenskab produktet enten har eller ikke har.
I praksis er det dog ikke rigtigt, der har produkterne en grad af diffussionsåbenthed. Et produkt kan være meget åbent (fx kalkmørtel og silikatmaling) gående til helt lukket (fx ældre akrylmaling).

Mange moderne produkter der kalder sig diffusionsåbne idag, ligger reelt et sted på skamlen der nok kan kaldes begrænset åbent. Det vil jeg fx tro gælder jeres vådrumsmembranen. Det er tæt på umuligt at lave noget hvor den spærre helt for fugt den ene vej men er meget åben den anden vej.

Dertil gælder også at åbenhed falder med antallet af lag og produkter. Selvom du bruger diffusionsåbne produkter hele vejen kan du således godt ende med et lukket resultat fordi du har mange lag på lag.  

På den måde har du gang i et lidt svært projekt. Jeg kan ikke se hvordan du kan lave en opbygning med vådrumsmembranen og passende beskyttelse af denne samtidig med at dit resultat er rimelig diffusionsåbent

Det bedste råd (som desværre kommer forsent) er nok at undlade vådrumsmembranen. Dette er tilladt i enfamiliehuse ved tung konstruktion hvilket der må være i din kælder.

Når nu der er lavet membran ville jeg forsætte med spartel, filt mv. og se hvad der sker. Måske holder det længe, men du kan også være uheldig at væggen skaller af nogle år (nok ikke før 4-5 stykker). Sker det må du hugge ned og bygge op med kalkmørtel og silikatmaling uden membran, filt, mv. 

Ask
BoHansenZ
BoHansenZ Trådstarter
6
Hej AskH

Mange tak for dit svar. De er et relativt stort badeværelse så de fleste vægflader er stadig uden vådrumsmembran og størstedelen af brunsenichen er ind i mod en skillevæg. Jeg kan se Diesco laver noget diffusionsåben vævslim, men min maler har ikke erfaring med at bruge det.

Jeg tænker der er lavet hundredevis af badeværelser i kældre, så jeg er lidt forundret over at der er så lidt information om hvordan man bedst behandler væggen. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

1. Er tag-på-tag noget klamp
    Lav-Hus (læst 12836 gange)
  2. Hvilke højttaler til ældre tv?
    Lyd & Billede (læst 282 gange)
  3. Skift gammel termostat til ny hvilke
    Fyr og opvarmning (læst 210 gange)
  4. Toilet sprøjter
    Lav-Hus (læst 258 gange)
  5. VOLTBOX ???
    Grøn energi og sparetips (læst 2976 gange)
  6. Spærmellemrum og krydsfinerplader
    Lav-Hus (læst 363 gange)
  7. Fjerne HPFI
    Lav-Hus (læst 249 gange)
  8. Materialer på førstesal
    Lav-Hus (læst 226 gange)
  9. Tilslutning af Duka One Pro 50
    Belysning (læst 2849 gange)
  10. Hvor meget strøm kan jeg trække fra min forsyning?
    Lav-Hus (læst 30893 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også