Tig svejsning

Jeg forsøger en gang imellem at lære at Tig svejse, men det er ikke så let som det ser ud til, jeg har øvet mig en del men det bliver ikke godt, og hvis jeg forsøger med emner der er tyndere end 3 mm brænder den som regel igennem. men det jeg vil spørge om er, hvordan kan det være at min elektrode altid bliver rund på spidsen når jeg svejser, når jeg ser på youtube, så bliver deres elektrode spids altid ved med at være spids, selv efter en lang svejsning.
Volmer.

VH
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Svejser du med AC eller DC i strøm når du svejser, Du skal bruge DC det er alm jern/rustfri du svejser i, så bliver elektroden kun rund, hvis du har for mange ampere på i forhold til hvor meget elektroden kan holde til - hvad er diameter på din elektrode?
Den bliver også rund hvis du dypper den i smeltebadet.

AC bruges til feks aluminium, og der vil danne sig en lille kugle for enden af elektroden (som der også skal)..

Min Tig svejser er en billig maskine og kan kun svejse med DC og jeg bruger 2,4 mm elektroder men selv om jeg kun svejser med feks 60 amp i 2mm gods, bliver den rund. Jeg har dog lært at lade være med at dyppe elektroden i smeltebadet. Det skete tit da jeg var helt nybegynder.

VH
Hej Volmer.
Hvilken svejsegas anvender du?
Rengøre du grundmaterialet ordenligt inden svejsning (fjerner glødeskal, oxidlag osv.)
Kan du Pol-vende din svejser?
Hvilken farvekode har din elektrode? 

 
 
 

Ja jeg sliber altid emnet blank, jeg har 2 forskellige tråde, den ene er grå i toppen og den anden fra Esab er guld farvet.
Jeg bruger ren Argon som gas.
Det er jo helt fantastisk at se dem der virkelig kan Tig svejse hvor flot det kan gøres, og så ser det så let ud.
Måske er min svejseskærm for mørk, for jeg har svært ved at hvad jeg laver, det resultere også i, at når jeg Mig svejser eller elektrode svejser, så rammer jeg ved næsten altid ved siden af med svejsesømmen. Jeg bruger en af de skærme som man kan se igennem og som så bliver automatisk mørk når lysbuen tænder. Ak ja, jeg har meget at lære endnu.

Hilsen Volmer.

VH
Har du prøvet at justere din hjelm mht. hvor meget den dæmper lyset?
Ja det har jeg men måske skal jeg ekperimentere lid med det

VH
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis